Online Symposium: Intelligentie & Cognitie bij Kind en Jeugd in een Digitaal Tijdperk
Online Symposium: Intelligentie & Cognitie bij Kind en Jeugd in een Digitaal Tijdperk
Donderdag 17 oktober 2024 12.30 - 17.00 uur
Ontdek de nieuwste inzichten en ontwikkelingen tijdens ons online symposium “Intelligentie & Cognitie bij Kind en Jeugd in een Digitaal Tijdperk”. Dit evenement biedt een unieke kans om je kennis uit te breiden en je te laten inspireren door toonaangevende experts op dit gebied, zoals Roy de Kleijn (LU) en Martijn van Heel (VUB).
Schrijf je vandaag nog in voor deze inhoudelijke en geaccrediteerde middag en profiteer van ons speciale early bird tarief van €139 in plaats van €179. Dit tarief geldt voor de eerste 100 inschrijvingen, dus wees er snel bij! (De korting voor de early bird wordt verrekend in je winkelmandje)
- Inhoudelijke sessies: Laat je informeren en inspireren door interessante presentaties van experts
- Vakinhoudelijke verdieping: Vergroot je vakkennis met actuele en relevante informatie.
- Direct toepasbare kennis: Pas het geleerde direct toe in jouw praktijk.
- Praktisch: Online, halve dag, geaccrediteerd en de mogelijkheid tot terugkijken dan wel later bekijken.
Meld je nu aan!
Schrijf je vandaag nog in voor deze waardevolle en geaccrediteerde middag en profiteer van ons speciale early bird tarief van €139 in plaats van €179. Dit tarief geldt voor de eerste 100 inschrijvingen, dus wees er snel bij!
Let op: Vergeet niet je registratienummer te vermelden bij de aanschaf van je ticket.
Roy is werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Leiden waar hij onderzoek doet en doceert aan de opleidingen Psychologie en Informatica, waarin hij beide is afgestudeerd en gepromoveerd. Hij coördineert de cursussen Inleiding in de Psychologie en Artificial Intelligence. Zijn onderzoek richt zich op mens-robotinteractie en reinforcement learning in robots.
Plenaire sessie van Roy: Wat maakt menselijke intelligentie zo bijzonder ten opzichte van kunstmatige intelligentie?
Wat is intelligentie? Vraag het 100 onderzoekers, en je krijgt 100 verschillende antwoorden. Moderne IQ-tests brengen verschillende vaardigheden in kaart waarvan gedacht wordt dat ze onderdeel zijn van intelligentie. Maar als we praten over intelligente dieren verwachten we niet dat ze goed zullen scoren op deze IQ-tests. Ditzelfde geldt in zekere mate voor kunstmatige intelligentie. In deze lezing belicht ik het concept intelligentie historisch vanuit menselijke, dierlijke, en kunstmatige invalshoek, waarbij ik dieper in ga op het soort intelligentie dat recentelijk zoveel headlines haalde: grote taalmodellen zoals ChatGPT. In welke zin is de intelligentie die ChatGPT laat zien vergelijkbaar met menselijke intelligentie, wat zijn de belangrijkste verschillen, en waar blinkt de mens in uit?
Martijn is docent aan de Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel met expertise in ontwikkelingspsychologie en onderwijspsychologie. Zijn onderzoek focust zich op de impact van digitale technologie op de (sub)optimale ontwikkeling van kinderen in een superdiverse samenleving. Eén van de onderzoekslijnen hieromtrent is hoe adolescenten steun vinden bij elkaar via instant messaging en of hier verschillen te zien zijn met offline steun. Als lid van de Brussels University Consultation Center (BRUCC) onderzoeksgroep tracht prof. Van Heel, naast theoretische verrijking, ook steeds impact op de praktijk te creëren.
Plenaire sessie van Martijn: Digitale Dialogen: Hoe Communiceren Jongeren via Instant Messaging en Wat is de Impact op hun Mentaal Welzijn?
Voor jongeren lopen de offline en online wereld steeds vaker in elkaar over, dus ook in hun sociale relaties. Via instant messaging diensten, ingebouwd in zowat elke social media applicatie, kunnen de jongeren van vandaag op elk moment van de dag (online) steun te zoeken bij vrienden. Hoewel dit een groot voordeel lijkt te zijn, laat onderzoek zien dat dit niet voor iedereen en altijd het geval is. Zo kan die permanente bereikbaarheid een valkuil zijn om samen met je vriend(in) te lang te blijven hangen in negatieve gebeurtenissen. In deze lezing kijk ik naar hoe jongeren online met elkaar omgaan, wat de impact is op hun mentaal welzijn en maak ik de vergelijking met hun offline sociaal netwerk.
Selma rondde in 1998 haar opleiding Orthopedagogiek af aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde in 2007 op de Nederlandse versie van de Bayley Ontwikkelingsschalen. Ze specialiseerde zich daarna in intelligentiediagnostiek bij kinderen en jongeren. In 2012 richtte ze samen met Francien Oomen de Kinderacademie Groningen op. Selma ontwikkelt intelligentietests zoals de SON-R 2-8 en de WISC-V-NL en geeft les in psychodiagnostiek. Daarnaast verzorgt ze trainingen, o.a. voor Pearson, en is verantwoordelijk voor psychodiagnostisch onderzoek bij de Kinderacademie Groningen.
Plenaire sessie van Selma: Complexe intelligentieprofielen – hoe interpreteer je die nu?
Nineke is momenteel bezig met haar promotieonderzoek bij Amsterdam UMC, waar ze zich richt op terugvalpreventie van angst en depressie bij jongeren binnen het StayFine onderzoek. Voordat ze aan haar promotie begon, voltooide Nineke haar onderzoeksmaster in klinische psychologie, waar haar interesse in onderzoek verder versterkt en ontwikkeld werd. Ze is gepassioneerd over het verbeteren van het welzijn van jongeren en zoekt voortdurend naar innovatieve benaderingen om hun mentale gezondheid te ondersteunen.
(Keuze) sessie van Nineke:Terugvalpreventie (van angst/depressie) bij jongeren - hoe technologie kan helpen
Deze sessie zal zich focussen op terugvalpreventie bij jongeren met angst en/of depressie. Eerst worden risicofactoren voor het krijgen van een terugval besproken, met speciale aandacht voor cognitieve factoren en intelligentie, om zo jongeren met een hoog terugvalrisico tijdig te detecteren. Vervolgens wordt het StayFine onderzoek toegelicht, waarin een online, app-gebaseerde, gepersonaliseerde interventie wordt onderzocht om terugval te voorkomen of uit te stellen. Tot slot wordt een praktisch voorbeeld gegeven van het opstellen van een terugvalpreventieplan. Deze inzichten zijn bedoeld om professionals in de klinische praktijk te ondersteunen bij het verbeteren van preventiestrategieën en het bevorderen van het welzijn van jongeren.