Online Symposium: Intelligentie & Cognitie bij Kind en Jeugd in een Digitaal Tijdperk
Online Symposium: Intelligentie & Cognitie bij Kind en Jeugd in een Digitaal Tijdperk
Donderdag 17 oktober 2024 12.30 - 17.00 uur
Ontdek de nieuwste inzichten en ontwikkelingen tijdens ons online symposium “Intelligentie & Cognitie bij Kind en Jeugd in een Digitaal Tijdperk”. Breid je kennis uit en laat je inspireren door experts op dit gebied, zoals Roy de Kleijn (LU), Martijn van Heel (VUB) en Selma Ruiter (Kinderacademie)
Het symposium wordt live gepresenteerd en is online, vanaf jouw eigen locatie te volgen
Vragen stellen en/of ingaan op de presentaties is gewoon mogelijk
Het programma kun je na afloop nog een maand lang terugkijken;
Schrijf je daarom vandaag nog in voor deze inhoudelijke en geaccrediteerde middag en profiteer van ons speciale early bird tarief van €139 in plaats van €179. Dit tarief geldt voor de eerste 100 inschrijvingen, dus wees er snel bij! (De korting voor de early bird wordt verrekend in je winkelmandje)
Kijk voor het programma en overige informatie bij 'Beschrijving'
- Inhoudelijke sessies: Laat je informeren en inspireren door interessante presentaties van experts
- Vakinhoudelijke verdieping: Vergroot je vakkennis met actuele en relevante informatie.
- Direct toepasbare kennis: Pas het geleerde direct toe in jouw praktijk.
- Praktisch: Online, halve dag, geaccrediteerd en de mogelijkheid tot terugkijken dan wel later bekijken.
Meld je nu aan!
Schrijf je vandaag nog in voor deze waardevolle en geaccrediteerde middag en profiteer van ons speciale early bird tarief van €139 in plaats van €179. Dit tarief geldt voor de eerste 100 inschrijvingen, dus wees er snel bij!
Let op: Vergeet niet je registratienummer te vermelden bij de aanschaf van je ticket.
Roy is werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Leiden waar hij onderzoek doet en doceert aan de opleidingen Psychologie en Informatica, waarin hij beide is afgestudeerd en gepromoveerd. Hij coördineert de cursussen Inleiding in de Psychologie en Artificial Intelligence. Zijn onderzoek richt zich op mens-robotinteractie en reinforcement learning in robots.
Plenaire sessie van Roy: Wat maakt menselijke intelligentie zo bijzonder ten opzichte van kunstmatige intelligentie?
Wat is intelligentie? Vraag het 100 onderzoekers, en je krijgt 100 verschillende antwoorden. Moderne IQ-tests brengen verschillende vaardigheden in kaart waarvan gedacht wordt dat ze onderdeel zijn van intelligentie. Maar als we praten over intelligente dieren verwachten we niet dat ze goed zullen scoren op deze IQ-tests. Ditzelfde geldt in zekere mate voor kunstmatige intelligentie. In deze lezing belicht ik het concept intelligentie historisch vanuit menselijke, dierlijke, en kunstmatige invalshoek, waarbij ik dieper in ga op het soort intelligentie dat recentelijk zoveel headlines haalde: grote taalmodellen zoals ChatGPT. In welke zin is de intelligentie die ChatGPT laat zien vergelijkbaar met menselijke intelligentie, wat zijn de belangrijkste verschillen, en waar blinkt de mens in uit?
Martijn is docent aan de Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel met expertise in ontwikkelingspsychologie en onderwijspsychologie. Zijn onderzoek focust zich op de impact van digitale technologie op de (sub)optimale ontwikkeling van kinderen in een superdiverse samenleving. Eén van de onderzoekslijnen hieromtrent is hoe adolescenten steun vinden bij elkaar via instant messaging en of hier verschillen te zien zijn met offline steun. Als lid van de Brussels University Consultation Center (BRUCC) onderzoeksgroep tracht prof. Van Heel, naast theoretische verrijking, ook steeds impact op de praktijk te creëren.
Plenaire sessie van Martijn: Digitale Dialogen: Hoe Communiceren Jongeren via Instant Messaging en Wat is de Impact op hun Mentaal Welzijn?
Voor jongeren lopen de offline en online wereld steeds vaker in elkaar over, dus ook in hun sociale relaties. Via instant messaging diensten, ingebouwd in zowat elke social media applicatie, kunnen de jongeren van vandaag op elk moment van de dag (online) steun te zoeken bij vrienden. Hoewel dit een groot voordeel lijkt te zijn, laat onderzoek zien dat dit niet voor iedereen en altijd het geval is. Zo kan die permanente bereikbaarheid een valkuil zijn om samen met je vriend(in) te lang te blijven hangen in negatieve gebeurtenissen. In deze lezing kijk ik naar hoe jongeren online met elkaar omgaan, wat de impact is op hun mentaal welzijn en maak ik de vergelijking met hun offline sociaal netwerk.
Selma rondde in 1998 haar opleiding Orthopedagogiek af aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde in 2007 op de Nederlandse versie van de Bayley Ontwikkelingsschalen. Ze specialiseerde zich daarna in intelligentiediagnostiek bij kinderen en jongeren. In 2012 richtte ze samen met Francien Oomen de Kinderacademie Groningen op. Selma ontwikkelt intelligentietests zoals de SON-R 2-8 en de WISC-V-NL en geeft les in psychodiagnostiek. Daarnaast verzorgt ze trainingen, o.a. voor Pearson, en is verantwoordelijk voor psychodiagnostisch onderzoek bij de Kinderacademie Groningen.
Plenaire sessie van Selma: Complexe intelligentieprofielen – hoe interpreteer je die nu?
Keuzesessie van Selma: Cognitie en intelligentie bij jonge kinderen
Dr. Kimberly Van Nieuwenhove en Dr. Femke Cathelyn zijn beiden werkzaam bij het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek (KCD), een Vlaamse vzw die zich inzet voor het ondersteunen en versterken van kwaliteitsvolle diagnostiek in diverse sectoren. Hun werk bestrijkt een breed spectrum, van classificerende diagnostiek en casusformulering in de jeugdhulp, tot het inschalen van zorgnoden en het opstellen van zorgplannen voor personen met een zorg- of ondersteuningsnood in woonzorgcentra en de thuiszorg. Het KCD ondersteunt het werkveld door middel van onderzoek, de ontwikkeling van diagnostische richtlijnen en methodieken, het aanbieden van vormingen en het verlenen van advies.
Keuzesessie van Kimberly & Femke: Hoe ziet een kwaliteitsvol diagnostisch proces er nu uit?
Het belang van een kwaliteitsvol diagnostisch proces staat in deze sessie centraal. Betrouwbaarheid en validiteit van diagnostische
testen zijn daar slechts een klein onderdeel van. We zoomen daarom ook uit naar het bredere diagnostische proces en bespreken enkele belangrijke kwaliteitspijlers, zoals transparant documenteren, een multimethodische aanpak, cliëntbetrokkenheid en intercollegiale dialoog. We gaan ook dieper in op enkele actuele thema’s en vraagstukken, zoals diversiteitssensitieve (test)diagnostiek en belangrijke aandachtspunten bij digitale (test)diagnostiek. Deze sessie biedt zowel theoretische inzichten als praktische handvatten voor professionals in het veld.
Nineke is momenteel bezig met haar promotieonderzoek bij Amsterdam UMC, waar ze zich richt op terugvalpreventie van angst en depressie bij jongeren binnen het StayFine onderzoek. Voordat ze aan haar promotie begon, voltooide Nineke haar onderzoeksmaster in klinische psychologie, waar haar interesse in onderzoek verder versterkt en ontwikkeld werd. Ze is gepassioneerd over het verbeteren van het welzijn van jongeren en zoekt voortdurend naar innovatieve benaderingen om hun mentale gezondheid te ondersteunen.
Keuzesessie van Nineke:Terugvalpreventie (van angst/depressie) bij jongeren - hoe technologie kan helpen?
Deze sessie zal zich focussen op terugvalpreventie bij jongeren met angst en/of depressie. Eerst worden risicofactoren voor het krijgen van een terugval besproken, met speciale aandacht voor cognitieve factoren en intelligentie, om zo jongeren met een hoog terugvalrisico tijdig te detecteren. Vervolgens wordt het StayFine onderzoek toegelicht, waarin een online, app-gebaseerde, gepersonaliseerde interventie wordt onderzocht om terugval te voorkomen of uit te stellen. Tot slot wordt een praktisch voorbeeld gegeven van het opstellen van een terugvalpreventieplan. Deze inzichten zijn bedoeld om professionals in de klinische praktijk te ondersteunen bij het verbeteren van preventiestrategieën en het bevorderen van het welzijn van jongeren.