Dr. Selma Ruiter is in 1998 afgestudeerd als orthopedagoog aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na een aantal jaren praktijkervaring is zij in 2001 begonnen met een promotieonderzoek naar een instrument voor ontwikkelingsdiagnostiek bij jonge kinderen. In 2007 heeft zij dit onderzoek afgerond. Zij ontwikkelde de Nederlandse versie van de Bayley Ontwikkelingsschalen als ook aangepaste versies voor kinderen met een beperking. Selma werkt als docent aan verschillende post-master opleidingen, waaronder de opleiding tot orthopedagoog-generalist NVO, GZ-psycholoog, klinisch psycholoog en schoolpsycholoog. In 2011 heeft zij samen met Francien Geerds de Kinderacademie Groningen opgericht, een eerstelijns orthopedagogische praktijk.
Selma Ruiter vertelt in deze presentatie over de achtergronden bij de ontwikkeling van de WISC-V-NL: wat gebeurt er allemaal voorafgaand aan de publicatie? Welke bewerkingen en onderzoeken worden er gedaan? Ook gaat Selma in op het Flynn-effect en haar kijk hierop.
De WISC-V-NL is het meest gebruikte instrument om de cognitieve capaciteiten van kinderen en jongeren in kaart te brengen. In dit vragenhalfuurtje beantwoordt Selma Ruiter veelgestelde vragen over het gebruik, de scoring en de interpretatie van de WISC-V-NL.
In deze korte video introduceert orthopedagoog en onderzoeker Selma Ruiter de WPPSI-IV-NL aan de hand van een aantal vragen. Zij vertelt onder andere over het nut van vernieuwde WPPSI en de meetpretentie van de test.
Met de Bayley-III-NL kan het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart worden gebracht en kunnen kinderen met een ontwikkelingsachterstand geidentificeerd worden. De Motoriek Schaal is specifiek bedoeld om de motorische ontwikkeling van een kind te analyseren. Deze webinar geeft algemene informatie over de Motoriek Schaal, de meetpretentie, de testprocedure en de resultaten en is daarom ideaal als eerste kennismaking met de schaal.
De Bayley-III-NL is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
De Bayley-III-NL-Special Needs Addition (SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
In deze sessie worden de meest besproken discussiepunten die naar voren komen in o.a. trainingen belicht. De volgende onderwerpen komen aan bod: de onderliggende structuur (factoranalyse en CHC-model), klinische studies, de validiteit van het totaal IQ (mag het TIQ altijd vermeld worden?), de handelingsgerichtheid (welke concrete handelingsadviezen leveren de assessments op?) en interpretatie bij resultaten aan juist de lage of hoge kant.
Ter ere van de nieuwe WPPSI-IV-NL organiseerde Pearson Clinical een speciaal lanceringsevenement. Tijdens dit evenement kwamen verschillende sprekers en experts aan bod en behandelden verscheiden aspecten van de nieuwe WPPSI-IV-NL. Denk aan: theoretische achtergronden, psychometrische eigenschappen, de WPPSI-IV-NL in de praktijk en casuistiek. Werkt u met de WPPSI-IV-NL of heeft u interesse? Bekijk dan deze niet te missen opname.