De Bayley-III-NL is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
Met de Bayley-III-NL kan het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart worden gebracht en kunnen kinderen met een ontwikkelingsachterstand geidentificeerd worden. De Motoriek Schaal is specifiek bedoeld om de motorische ontwikkeling van een kind te analyseren. Deze webinar geeft algemene informatie over de Motoriek Schaal, de meetpretentie, de testprocedure en de resultaten en is daarom ideaal als eerste kennismaking met de schaal.
De Bayley-III-NL-Special Needs Addition (SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
LinC staat voor Luisteren in Nieuwe Context: een compenserend therapieprogramma voor kinderen dat kan worden ingzet bij auditieve-, taal- of aandachtsproblemen. Het programma is gebruiksklaar, volledig uitgeschreven met werkbladen, opdrachten voor thuis etc. Hierdoor is het makkelijk in te zetten in de logopedische praktijk of op school. Tijdens deze webinar zal mede aan de hand van praktijkvoorbeelden worden ingegaan op de opzet van het programma en de toepassingsmogelijkheden.
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar. In deze webinar geven we u een introductie in de BYI-2-NL, lopen we de psychometrische eigenschappen en de afnamemogelijkheden langs.
Tijdens de webinar zal Femke Jonker vragen beantwoorden naar aanleiding van de whitepaper "Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen" die hier te vinden is.
Bekijk het volledige symposium - Ongeveer 1 op de 20 kinderen in Nederland heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Bij kinderen met TOS is er sprake van een ernstig vertraagde en afwijkende taalontwikkeling. Ze hebben moeite met praten en het begrijpen van wat iemand zegt. Kinderen met TOS hebben een verhoogd risico op sociale, emotionele en gedragsproblemen. Ook hebben kinderen met TOS een verhoogd risico op lees- en leerproblemen en zijn ze vaker het slachtoffer van pesten.
Kinderen met taalontwikkelingssstoornissen (TOS) hebben vaak onderliggende of bijkomende problematiek. Veel van deze kinderen hebben een zwak werkgeheugen. Dit heeft grote invloed op hun (taal)ontwikkeling en op het behandeleffect. Het is daarom belangrijk om tijdens logopedisch onderzoek mogelijke signalen van een zwak werkgeheugen op te merken. Hierdoor kan de logopedist de behandeling en begeleiding van het kind beter afstemmen op de behoefte van het kind. Tijdens deze lezing zal dieper worden ingegaan op de werking van het werkgeheugen, de samenhang tussen TOS en werkgeheugenproblemen en wordt besproken waar de logopedist op moet letten om mogelijke werkgeheugenpoblemen boven tafel te krijgen.
Antje reflecteert in haar lezing over de rol van logopedist in de taalgedrags-diagnostiek bij het neurodiverse kind met TOS: hoe zouden we een diagnostiektraject (nog) cultuur sensitiever vorm kunnen geven zodat de kwetsbaarheid goed wordt geconstateerd zonder het perspectief van kind en naasten uit het oog te verliezen? Antje neemt ons mee in de bespreking van randvoorwaarden, nodigt uit voor reflectie op het eigen taalgedrag en ‘veilige huisjes’ en wat dat kan betekenen voor wederzijds begrip en een faire diagnostiek.
Manuela Julien gaat in op het diagnosticeren van een TOS bij meertalige kinderen. Ze focust hierbij op praktische handelingen tijdens het diagnostische proces waaraan de logopedist speciale aandacht moet geven. Zij zal spreken over aspecten en kenmerken van de taalontwikkeling van meertalige kinderen die moeilijk te interpreteren zijn en mogelijk leiden tot een verkeerde diagnose. Het adviseren aan school en ouders zal kort de revue passeren.
Marleen gaat in haar sessie in op een aantal essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS. De stap zetten naar een logopedist is voor gezinnen met een lage SES (Socio-economische status) niet vanzelfsprekend. Welke drempels belemmeren hen en waar kan je bijzonder aandacht aan besteden om te komen tot een positief traject?
Isolde slaat in haar sessie een brug tussen de logopedische testresultaten en het functioneren van kinderen met TOS thuis en op school. Welke gevolgen heeft TOS voor het dagelijks leven? Besproken wordt hoe de communicatieve redzaamheid (CR) in kaart kan worden gebracht. Daarnaast zal Isolde bespreken op welke manier de CR verwerkt kan worden in behandeldoelen en waarom dit belangrijk is.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. In deze webinar vertellen we u alles over de CELF-5-NL, de verschillen ten opzichte van de CELF-4-NL en de diverse afnamemogelijkheden.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen. Bekijk deze uitgebreide webinar over de digitale CELF-5-NL afname, kom erachter hoe deze in zijn werk gaat en ontdek de voordelen!
De CELF-5-NL kan geheel digitaal worden afgenomen met behulp van twee iPads. Een van de grote voordelen is de opnamefunctie, waarbij alle verbale responsen van het kind in afzonderlijke geluidsbestanden worden opgenomen. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
De CELF-5-NL kan geheel digitaal worden afgenomen met behulp van twee iPads. Maar waar zitten nu de voordelen in? En op welke momenten levert een digitale afname tijdswinst op? Deze video geeft uitleg hierover.
Het observeren van een kind tijdens een CELF-5-NL afname is minstens zo belangrijk als de afname zelf. Logopediste en spraak-taalpathologe Liesbeth Lempens legt uit welke voordelen de digitale CELF-5-NL heeft wanneer het gaat om het doen van observaties tijdens een testafname.
Wanneer logopedisten werken met mensen met dementie, wordt vaak aandacht gegeven aan de slikstoornissen en eet- en drinkproblematiek. Kenmerkend voor dementie is echter vooral ook de achteruitgang in geheugen- en de bijkomende taal- en spraakstoornissen. Deze webinar richt zich op een belangrijk vraagstuk waar logopedisten aandacht aan geven: de communicatie. De webinar geeft informatie over de verschillende vormen van dementie, de achteruitgang van het geheugen en gevolgen daarvan en aspecten van achteruitgang in communicatieve vaardigheden.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie Special Needs Addition (Bayley-III-NL-SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. De Bayley-III-NL is de opvolger van de BSID-II-NL.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandstalige bewerking (Bayley-III-NL), opvolger van de BSID-II-NL, is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-NL (Bayley-III-NL), de opvolger van de BSID-II-NL, is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren.
Voor het vaststellen van executieve functies, in het bijzonder het inhibitievermogen en cognitieve flexibiliteit bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar.
De WAIS-IV-NL is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van adolescenten en volwassenen tussen de 16 en 84:11 jaar kan worden bepaald.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen.
De WPPSI-IV-NL is een individueel af te nemen, klinisch instrument, bedoeld voor het in kaart brengen van het intelligentieniveau bij kinderen van 2 jaar en 6 maanden tot en met 6 jaar en 11 maanden (2:6-6:11).
De opvolger van de CELF-4-NL, de CELF-5-NL, is nu beschikbaar. U kunt de CELF-5-NL hier aanschaffen. Let op, de CELF-4-NL wordt per 1 september 2022 gestaakt. Tot deze tijd kunt u nog antwoordformulieren bestellen, zolang de voorraad strekt.
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.De complete set bestaat uitFAT-R Handleiding Unieke productsleutel FAT-R Afname- en Scoringsprogramma.
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar.
De EmotionalQuotient Inventory 2.0 (EQ-i 2.0) meet de emotionele intelligentie van een individu, met een wetenschappelijke basis. Een complete ervaring met een nieuw en intuïtief model en aanpasbare rapporten.
Geschikt voor adolescenten en volwassenen met een matige verstandelijke handicap tot en met licht zwakbegaafd niveau. De SRZ-P meet de sociale redzaamheid bij verstandelijk gehandicapten met een matige verstandelijke handicap tot en met licht zwakbegaafd niveau.Dit testmateriaal bevat elementen die niet meer actueel of niet volledig representatief zijn, zoals ouderwetse afbeeldingen, uitdrukkingen of taalgebruik. Wij vragen u als testgebruiker om hiermee rekening te houden bij de afname en inteprretatie van de test, afhankelijk van de doelgroep waarbij de test wordt ingezet.
Het in kaart brengen van het cognitief functioneren (IQ) van kinderen in de basisschoolleeftijd. Doelgroep Kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar. Het instrument kan voor de gehele basisschoolleeftijd ingezet worden en is speciaal geschikt voor kinderen met lagere cognitieve capaciteiten, omdat hij een bereik heeft tot een IQ van 40.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De Klepel-R is positief beoordeeld door de COTAN.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
Met de VvGK6-16 kan worden nagegaan of en in welke mate symptomen van de gedragsstoornissen ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’ (ADHD), ‘Oppositional Defiant Disorder’ (ODD) en ‘Conduct Disorder’ (CD) bij een kind aanwezig zijn.
Non verbale Wechsler IQ test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond.
Herziene test voor het meten van Prestatiemotivatie, Negatieve Faalangst, Positieve faalangst en Sociale Wenselijkheid van kinderen in groep 7/8 en klassen 1 t/m 3.
De CBSK meet de zelfbeleving van een kind op 6 relevante levensgebieden. De test is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en is snel af te nemen (afnametijd 15-20 minuten).
De D-KEFS is een neuropsychologische testbatterij om executief functioneren in kaart te brengen. De D-KEFS bestaat uit de volgende tests: Trail Making Test, Tower Test, Design Fluency Test, Color Word Interference Test en de Twenty Questions test.
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
De Sensory Profile-NL (SP-NL) meet via een vragenlijst hoe goed kinderen sensorische informatie kunnen verwerken in alledaagse situaties. De referentiekaders van de vragenlijst zijn theorieën rond sensorische informatieverwerking en de neurowetenschappen.
PEDI-CAT is een computergestuurde vragenlijst voor het in kaart brengen van het algemeen dagelijks functioneren van kinderen en jongeren (0-21 jaar) met een beperking. De vaardigheden worden in kaart gebracht binnen de volgende domeinen: Dagelijkse activiteiten, Mobiliteit, Sociaal/cognitief en Verantwoordelijkheid (nieuw).
SGZ | Storend Gedragsschaal voor Verstandelijk Gehandicapten SMZ | Schaal voor Motoriek bij Verstandelijk GehandicaptenLet op, de SGZ/SMZ wordt per 1 juli 2022 gestaakt. Tot deze tijd kunt u nog antwoordformulieren bestellen, zolang de voorraad strekt. Als alternatief verwijzen we u naar de Vineland-3-NL.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt.
De Lexilijst Nederlands (2002) is een lijst met woorden en zinnetjes die in de taal van jonge Nederlandse kinderen voorkomen. De lijst is bedoeld om bij kinderen van 15-27 maanden na te gaan of zij zich ontwikkelen overeenkomstig leeftijdgenootjes op het gebied van de taalverwerving.
De Raven's is wereldwijd de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie (g) te krijgen. De Raven's 2 is snel af te nemen en is zowel digitaal als op papier beschikbaar en kan groepsgewijs afgenomen worden vanaf 7 jaar. De test heeft een leeftijdsbereik van 4:0 - 69:11 jaar en geeft een Geschaalde Score van 40-160.
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
Met de ADS-6 kan de kans op dementie vastgesteld of uitgesloten worden bij personen van 65 tot 94 jaar.Dit testmateriaal bevat elementen die niet meer actueel of niet volledig representatief zijn, zoals ouderwetse afbeeldingen, uitdrukkingen of taalgebruik. Wij vragen u als testgebruiker om hiermee rekening te houden bij de afname en inteprretatie van de test, afhankelijk van de doelgroep waarbij de test wordt ingezet.
Vroeg opsporen van dementie bij volwassenen met een verstandelijke beperking. Dementie is moeilijk vast te stellen bij mensen met een verstandelijke beperking. Met de DVZ is het mogelijk om dementie op te sporen in een vroeg stadium.Dit testmateriaal bevat elementen die niet meer actueel of niet volledig representatief zijn, zoals ouderwetse afbeeldingen, uitdrukkingen of taalgebruik. Wij vragen u als testgebruiker om hiermee rekening te houden bij de afname en inteprretatie van de test, afhankelijk van de doelgroep waarbij de test wordt ingezet.
Detecteren van onderpresteren op geheugen- en concentratietests bij patiënten die geheugen- of concentratieproblemen zeggen te hebben, maar bij wie dat klinisch niet evident is.
De SRZ/SRZ-I meet sociale redzaamheid en is geschikt voor verstandelijk gehandicapten van 4 t/m 18 jaar. Dit testmateriaal bevat elementen die niet meer actueel of niet volledig representatief zijn, zoals ouderwetse afbeeldingen, uitdrukkingen of taalgebruik. Wij vragen u als testgebruiker om hiermee rekening te houden bij de afname en inteprretatie van de test, afhankelijk van de doelgroep waarbij de test wordt ingezet.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.