Cultuur en intelligentie zijn nauw verweven. Expressies van intelligentie maken altijd gebruik van culturele elementen. Cultuurvrije intelligentietests bestaan niet. Maar hoe zit het dan met de WISC-V? Kunnen dergelijke tests worden gebruikt om culturele groepen te vergelijken? En hoe zit het met verschillen tussen Nederlanders mét en Nederlanders zonder migratie-achtergrond? In deze presentatie wordt ingegaan op wat we weten over de relatie tussen cultuur en intelligentie, op problemen bij het samenstellen van intelligentietests vanuit een cross-cultureel perspectief en oplossingen die gebruikt worden om met deze problemen om te gaan.
Tijdens de webinar zal Femke Jonker vragen beantwoorden naar aanleiding van de whitepaper "Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen" die hier te vinden is.
Omschrijving
Femke start met twee onderwerpen:
1) Hoe maak je een goede inschatting van het adaptief functioneren bij mensen met een LVB? De uitslag van een observatielijst naar adaptief functioneren kan niet één op één vertaald worden naar een classificatie voor de ernst van een verstandelijke beperking. Ook voor het indiceren voor zorg is meer nodig dan een uitslag alleen. Femke neemt je me in de overwegingen die hiervoor gemaakt moeten worden.
2) Hoe bepaal je of het sociaal-emotionele niveau van functioneren passend is bij de ernst van de VB, of dat er sprake is van persoonlijkheidsproblematiek of overvraging? Wat zijn signalen van overvraging, wat is de invloed op het functioneren en hoe 'behandel' je overvraging?
Aan het eind van de webinar worden vragen van deelnemers besproken.
Leerstoornissen zijn niet enkelvoudig bepaald, maar ontstaan uit de interactie van allerlei cognitieve vaardigheden. Het CHC intelligentiemodel biedt een goed kader om een cognitieve sterkte-zwakteanalyse te maken. De WISC-V gaat een belangrijke rol spelen in de cross-battery assessment voor die analyse. Samen met andere informatie kan men dan een casusbeschrijving maken die richting aan behandeling kan geven. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag 2017, vertelt expert Tom Braams u er meer over!
Q-interactive is een digitaal platform voor afname, scoring en rapportage van individueel afgenomen tests. Met Q-interactive wordt het hele diagnostische proces gestroomlijnd. In deze webinar wordt belangrijke informatie over het platform gegeven: perfect als u nog maar net bent begonnen met Q-interactive, of er eerst wat meer over wilt weten!
Van hoogbegaafde leerlingen wordt vaak verwacht dat ze op school excellente resultaten behalen. Als dit niet het geval is, wordt soms getwijfeld aan hun hoogbegaafdheid. Anderzijds zijn onderwijsprofessionals ook handelingsverlegen in de begeleiding van deze leerlingen. Dit kan voortkomen uit de vraag hoe kan worden vastgesteld wat de sterke en minder sterke kanten van deze leerlingen zijn, waar hun talenten zich bevinden. Leerkrachten willen dan bijvoorbeeld graag weten wat zij in het klaslokaal kunnen doen om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen voortvloeiend uit hun sterke en minder sterke kanten. In deze deelsessie, gegeven door Dr. Bart Vogelaar, wordt gekeken naar manieren hoe de talenten van deze kinderen kunnen worden herkend en hoe vervolgens op deze talenten kan worden ingespeeld.
Bij patiënten met hersenletsel kunnen verschillende cognitieve functies zijn aangedaan, zo ook het werkgeheugen. Dit heeft allerlei consequenties voor het dagelijks leven van een patiënt. In deze video vertelt neurolinguiste en logopediste Sophie Colpaert hoe Cogmed Werkgeheugentraining haar patiënten helpt in hun revalidatietraject.
Prof. Dr. Paul van der Heijden is de bewerker van de Nederlandstalige versie van de MMPI™-3. We hebben hem geïnterviewd en hem vragen gesteld over deze nieuwste versie. Een van de vragen ging over de nieuwe trainingen rondom de MMPI™-3, die we aanbieden naast de nieuwe versie van de test. In de korte video's hieronder delen we graag Paul van der Heijdens gedachten over de nieuwe MMPI™-3 en zijn antwoorden op veel gestelde vragen.
Logopediste Janneke de Waal deed onderzoek naar de commercialiteit van de logopedist. In deze video geeft zij logopedisten een tip. Hoe kun jij, als logopedist, jezelf onderscheiden?
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. In deze webinar krijgt u een introductie in dit nieuwe instrument. Onder andere worden de teststructuur, de afnamemogelijkheden en de psychometrische eigenschappen besproken.
De D-KEFS in een uitgebreide testbatterij die bestaat uit verschillende instrumenten om het executief functioneren bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar in kaart te brengen. Tijdens deze webinar maakt u kennis met de verschillende D-KEFS onderdelen: de Trailmaking Test, de Design Fluency Test, de Color Word Interference Test, de Twenty Questions Test en de Tower Test. Tevens wordt er ingegaan op de psychometrische eigenschappen van de D-KEFS.
Prof. Dr. Paul van der Heijden is de bewerker van de Nederlandstalige versie van de MMPI™-3. We hebben hem geïnterviewd en hem vragen gesteld over deze nieuwste versie. Een van de vragen ging over de nieuwe trainingen rondom de MMPI™-3, die we aanbieden naast de nieuwe versie van de test. In de korte video's hieronder delen we graag Paul van der Heijdens gedachten over de nieuwe MMPI™-3 en zijn antwoorden op veel gestelde vragen.
Hoogbegaafdheid is niet hetzelfde als (een hoge) intelligentie. Wat is het dan wel? Is het zinvol om te weten of een leerling hoogbegaafd is? En als we dat weten, wat dan? Deze thema's komen, naar aanleiding van de ervaringen van een hoogbegaafde leerling, ooit cliënt van CBO Talent Development, aan bod tijdens deze presentatie.
De Wechsler Memory Scale-IV-NL (WMS-IV-NL) is een testbatterij om verschillende geheugen- en werkgeheugenvaardigheden in kaart te brengen bij personen in de leeftijd van 16-90 jaar. In deze webinar maakt u kennis met de WMS-IV-NL en wordt onder andere ingegaan op de teststructuur, de psychometrische eigenschappen en het gebruik en de scoring.
Met de FAT-R kunt u fonemische analysevaardigheden bij kinderen van 7 tot 14 jaar meten. Het instrument wordt meestal ingezet bij problematische leersituaties op het gebied van lezen en spellen, in het bijzonder bij (vermoedens van) dyslexie en comorbide stoornissen zoals SLI en ADHD. In deze webinar worden de veranderingen van de FAT-R (2015) ten opzichte van de FAT (2010) besproken en wordt uitgelegd hoe het FAT-R programma geïnstalleerd kan worden.