Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd en kan uitstekend op school worden toegepast. In deze video vertellen een directrice van een basisschool en een leerkracht hoe zij Cogmed hebben toegepast bij hun op school.
De WISC-V-NL is het meest gebruikte instrument om de cognitieve capaciteiten van kinderen en jongeren in kaart te brengen. In dit vragenhalfuurtje beantwoordt Selma Ruiter veelgestelde vragen over het gebruik, de scoring en de interpretatie van de WISC-V-NL.
In deze webinar krijgt u een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen. Bekijk deze uitgebreide webinar over de digitale CELF-5-NL afname, kom erachter hoe deze in zijn werk gaat en ontdek de voordelen!
Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/digitaal/q-interactive.html.
In deze webinar geeft André Rietman, kinder- en jeugdneuropsycholoog, GZ-psycholoog en ergotherapeut, u een inleiding in Sensorische Informatieverwerking. Hij heeft veel ervaring op dit vlak, doet aan diagnostiek en behandeling en werkt aan diverse wetenschappelijke onderzoeken. André is de bewerker van de handleidingen voor de Sensory Profiles (SP, Infant Toddler SP en Adolescent Adult SP) en van het boek 'Leven met sensaties'.
Selma Ruiter vertelt in deze presentatie over de achtergronden bij de ontwikkeling van de WISC-V-NL: wat gebeurt er allemaal voorafgaand aan de publicatie? Welke bewerkingen en onderzoeken worden er gedaan? Ook gaat Selma in op het Flynn-effect en haar kijk hierop.
Met Cogmed verbetert u het werkgeheugen door middel van allerlei verschillende oefeningen. De training kan er ook voor zorgen dat het concentratievermogen verbeterd. Bekijk in deze video de ervaringen van een Cogmed ervaringsdeskundige en kom erachter wat het haar heeft opgeleverd.
In een korte presentatie gaan we in op de relatie tussen bewegen en cognitie. Word je van bewegen eigenlijk wel slimmer? Daarnaast besteden we aandacht een de invloed van motoriek op de resultaten van de intelligentietest. Welke kinderen hebben eigenlijk motorische achterstanden en hoe zie je dat tijdens een afname?
Snel een idee krijgen over de non-verbale intelligentie? Dat kan met de Raven's 2! Deze webinar geeft informatie over de Raven's 2, toont de afnamemogelijkheden en bespreekt de klinische- en psychometrische eigenschappen.
Het CHC model (Cattell, Horn & Carroll) wordt op dit moment gezien als meest actueel om de structuur van intelligentie te beschrijven. Tijdens deze presentatie wordt ingegaan op de theorie van het model en hoe zich dit heeft doorvertaald in de ontwikkeling van de WISC-V (deel 1).
Tijdens deze workshop gaan we actief oefenen met de toepassingen van positieve psychologie en oplossingsgericht werken en wordt u uitgenodigd na te denken hoe u deze toepassingen morgen al kunt inzetten en de focus kunt verleggen van klachten naar krachten; Van fout naar sterk.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. In deze video wordt in een notendop de structuur van de subtests en indexen uitgelegd.
De Wechsler Non-Verbal (WNV-NL) is een IQ-test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar. Het instrument is speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond die de Nederlandse taal (nog) niet voldoende machtig zijn voor de afname van een reguliere IQ-test. Naast een uitgebreide uitleg over de WNV-NL wordt er tijdens deze webinar ingegaan op de scoringsmogelijkheden en de psychometrische eigenschappen.
Marleen gaat in haar sessie in op een aantal essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS. De stap zetten naar een logopedist is voor gezinnen met een lage SES (Socio-economische status) niet vanzelfsprekend. Welke drempels belemmeren hen en waar kan je bijzonder aandacht aan besteden om te komen tot een positief traject?
Biografie: Marleen werkte jaren als externe leerlingbegeleider. Momenteel ondersteunt zij de vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding in het omgaan met verschillende kansengroepen. Zij is voorzitter van de netoverstijgende werkgroep faire diagnostiek.
In deze korte video introduceert orthopedagoog en onderzoeker Selma Ruiter de WPPSI-IV-NL aan de hand van een aantal vragen. Zij vertelt onder andere over het nut van vernieuwde WPPSI en de meetpretentie van de test.
De Cogmed Werkgeheugentraining is een wetenschappelijk bewezen methode die door het trainen van het werkgeheugen het concentratievermogen kan verbeteren. Ook kan Cogmed in een schoolse omgeving worden toegepast. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
In deze korte instructievideo wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe u met Q-global de CELF-5-NL kunt scoren.
Isolde slaat in haar sessie een brug tussen de logopedische testresultaten en het functioneren van kinderen met TOS thuis en op school. Welke gevolgen heeft TOS voor het dagelijks leven? Besproken wordt hoe de communicatieve redzaamheid (CR) in kaart kan worden gebracht. Daarnaast zal Isolde bespreken op welke manier de CR verwerkt kan worden in behandeldoelen en waarom dit belangrijk is.
Biografie: Isolde is logopedist bij Kentalis. Zij werkt als ambulante begeleider, is lid van de Commissie voor Leerlingenzorg en maakt deel uit van de Kerngroep TOS van Kentalis Onderwijs. Daarnaast werkt zij bij het Spraak-Taal-Ambulatorium van Kentalis Zorg in Enschede. Isolde is een van de auteurs van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (2021). Zij schreef het hoofdstuk 'Leerlingen met TOS ondersteunen in het onderwijs'. Isolde heeft werkervaring opgedaan bij diverse audiologische centra, in de vroegbehandeling en naschoolse groepsbehandeling (IGT) en was betrokken bij het SpraakSaam-project voor jongvolwassenen met een TOS.
De WISC-V-NL is de meest gebruikte intelligentietest bij kinderen en jongeren. In deze webinar informeren we u onder andere over de verschillen ten opzichte van de WISC-III-NL, de afnamemogelijkheden en de teststructuur. Daarnaast lopen we de meest gestelde vragen (FAQ's) langs, zodat u met gedegen kennis aan de slag kunt met de WISC-V-NL.
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Deze video gaat specifiek in op de werkgeheugentaken- en index van de WPPSI-IV-NL.