Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL
- Leer de Zareki-R-NL te gebruiken en te interpreteren
- Werk toe naar een sterkte/zwakte analyse en het 'rekenprofiel' van de leerling
- Leer technieken hoe je je rekeninstructie kan afstemmen op het rekengedrag van de leerling

Specificaties
Leeftijd | Basisschool, Jongeren/Adolescenten |
Type training | Op locatie |
Hoofdcategorie | Onderwijs |
Toepassingsgebied | Rekenen/Dyscalculie |
Tijdens deze praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL aan bod komt, worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. Je leert de uitkomsten van de verschillende onderdelen te interpreteren en werkt zo toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.
Tijdens deze praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL aan bod komt, worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. Je leert de uitkomsten van de verschillende onderdelen te interpreteren en werkt zo toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.
In het laatste deel van de training wordt ingegaan op de praktische aanpak. Waar begin je als een kind op meerdere onderdelen uitvalt? Hoe lang ga je door op een ingeslagen weg en wanneer probeer je iets anders? Er worden handelingssuggesties aangereikt bij de verschillende soorten rekengedrag. Het accent ligt op het stellen van haalbare doelen en het gebruik van materialen en technieken die jij als begeleider kunt inzetten als vervolg op de testresultaten van de Zareki-R-NL.
Het is niet nodig om de Zareki-R-NL vooraf bestudeerd te hebben of afgenomen. Wel nodigen we je uit als je ervaring hebt met de Zareki-R-NL om een casus mee te nemen: een ingevuld scoreformulier en een beschrijving van de observatie is voldoende.
De volgende onderwerpen worden besproken:
- De gemiddelde en afwijkende rekenontwikkeling
- Welke vaardigheden heb je nodig om te kunnen rekenen
- De diverse oorzaken van rekenproblemen
- Het verschil tussen dyscalculie en rekenproblemen
- Screenen op rekenproblemen met de Zareki-R-NL
- Hoe maak je op basis van de Zareki-R-NL een sterkte/zwakte analyse
- Het opstellen van een handelingsplan voor rekenzwakke kinderen
- Praktische handvatten voor de begeleiding van kinderen met rekenproblemen
Leerdoelen
Na afloop ben je bekend met de kenmerken van rekenproblemen en het verschil met dyscalculie. Je weet wat oorzaken kunnen zijn en hoe je kinderen kunt signaleren. Je hebt ervaring opgedaan in de achtergrond en opbouw van de Zareki-R-NL en in de interpretatie van de resultaten. Je kunt deze vertalen naar een sterkte/zwakteanalyse en vervolgens naar een handelingsplan. Ten slotte heb je technieken geleerd hoe je je rekeninstructie kan afstemmen op het rekengedrag van de leerling.
Accreditatie
De trainining is niet geaccrediteerd
Prijs inclusief
- Toegang tot de online leeromgeving
- Digitaal trainingsmateriaal
- Toegang tot extra webinars en whitepapers
- Digitaal deelnemerscertificaat
- Koffie, thee en een goed verzorgde lunch
Remedial teachers, intern begeleiders, rekencoördinatoren en leerkrachten die zich verder willen verdiepen in rekenproblemen.
Tijdsduur
09.30 uur tot 16.30 uur (inclusief pauze)
Trainer
Deze training wordt gegeven door Marije van Oostendorp.
Onze trainingen voldoen altijd aan:
- Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
- De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
- Direct toepasbaar in de praktijk
- Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
- Sprekende praktijkcasussen
Trainers
