Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL

Tijdens deze praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL aan bod komt, worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. De deelnemers interpreteren de uitkomsten van de verschillende onderdelen en werken toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.

Voor meer informatie zie onderaan deze pagina.

X

Specificaties

Leeftijd 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
Type training Face to face
Hoofdcategorie Onderwijs
Toepassingsgebied Rekenen/Dyscalculie

Tijdens deze praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL aan bod komt, worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. De deelnemers interpreteren de uitkomsten van de verschillende onderdelen en werken toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.

In het laatste deel van de training wordt ingegaan op de praktische aanpak. Waar begin je als een kind op meerdere onderdelen uitvalt? Hoe lang ga je door op een ingeslagen weg en wanneer probeer je iets anders? Er worden handelingssuggesties aangereikt bij de verschillende soorten rekengedrag. Het accent ligt op het stellen van haalbare doelen en het gebruik van materialen en technieken die jij als begeleider kunt inzetten als vervolg op de testresultaten van de Zareki-R-NL.

Inhoud training
De volgende onderwerpen worden besproken:

-De gemiddelde en afwijkende rekenontwikkeling;
-Welke vaardigheden heb je nodig om te kunnen rekenen;
-De diverse oorzaken van rekenproblemen;
-Het verschil tussen dyscalculie en rekenproblemen;
-Screenen op rekenproblemen met de Zareki-R-NL;
-Hoe maak je op basis van de Zareki-R-NL een sterkte/zwakte analyse;
-Het opstellen van een handelingsplan voor rekenzwakke kinderen;
-Praktische handvatten voor de begeleiding van kinderen met rekenproblemen.

Het is niet nodig om de Zareki-R-NL vooraf bestudeerd te hebben of afgenomen. Wel nodigen we deelnemers die ervaring hebben met de Zareki-R-NL om een casus mee te nemen: een ingevuld scoreformulier en een beschrijving van de observatie is voldoende.

Leerdoelen
Na afloop ben je bekend met de kenmerken van rekenproblemen en het verschil met dyscalculie. Je weet wat oorzaken kunnen zijn en hoe je kinderen kunt signaleren. Je hebt ervaring opgedaan in de achtergrond en opbouw van de Zareki-R-NL en in de interpretatie van de resultaten. Je kunt deze vertalen naar een sterkte/zwakteanalyse en vervolgens naar een handelingsplan. Ten slotte heb je technieken geleerd hoe je je rekeninstructie kan afstemmen op het rekengedrag van de leerling.

Doelgroep
Remedial teachers, intern begeleiders, rekencoördinatoren en leerkrachten die zich verder willen verdiepen in rekenproblemen.

Trainer
Marije van Oostendorp

Inbegrepen in de training
-Digitaal trainingsmateriaal;
-Koffie/thee en lunch.

Trainers

Marije van Oostendorp
Marije van Oostendorp
Marije is Orthopedagoog-Generalist en leerkracht basisonderwijs, gespecialiseerd in rekenproblemen en dyscalculie. Ze verzorgt de opleiding tot rekenspecialist bij de Onderwijsdesk, geeft nascholing bij de GGZ en college bij de UvA en VU over dyscalculie. Ze adviseert en ondersteunt scholen die hun rekenonderwijs willen verbeteren of een nieuwe rekenmethode willen implementeren. Daarnaast onderzoekt en begeleidt Marije kinderen van 7 tot 17 met reken- en wiskundeproblemen. Marije heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de 3DM Dyscalculie-test en is auteur van Rekensprint Getalbegrip en de boeken Aan de slag met rekenproblemen 1 en 2. Ze heeft een eigen praktijk voor kinderen, Praktijk Minerva, in Amstelveen.
1 Trainingen
Om dit product te kunnen bestellen dient u ingelogd te zijn