Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL

Tijdens deze praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL aan bod komt, worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. De deelnemers interpreteren de uitkomsten van de verschillende onderdelen en werken toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.

In het laatste deel van de training wordt ingegaan op de praktische aanpak. Waar begin je als een kind op meerdere onderdelen uitvalt? Hoe lang ga je door op een ingeslagen weg en wanneer probeer je iets anders? Er worden handelingssuggesties aangereikt bij de verschillende soorten rekengedrag. Het accent ligt op het stellen van haalbare doelen en het gebruik van materialen en technieken die jij als begeleider kunt inzetten als vervolg op de testresultaten van de Zareki-R-NL.

Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL

Tijdens deze praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL aan bod komt, worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. De deelnemers interpreteren de uitkomsten van de verschillende onderdelen en werken toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.

In het laatste deel van de training wordt ingegaan op de praktische aanpak. Waar begin je als een kind op meerdere onderdelen uitvalt? Hoe lang ga je door op een ingeslagen weg en wanneer probeer je iets anders? Er worden handelingssuggesties aangereikt bij de verschillende soorten rekengedrag. Het accent ligt op het stellen van haalbare doelen en het gebruik van materialen en technieken die jij als begeleider kunt inzetten als vervolg op de testresultaten van de Zareki-R-NL.

Gegroepeerde productitems
Productnaam Excl. BTW
€ 235,00
Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL - 11 oktober 2021
Locatie: Pearson Benelux B.V., Coengebouw, Kabelweg 37, 1014 BA Amsterdam
Datum: 11 okt. 2021 09:30
Duur: totaal 7:00 uren
Art.nr. E3554.00/course:324030_403065
Om dit product te kunnen bestellen dient u ingelogd te zijn
Type training
Face to face
Hoofdcategorie
Onderwijs
Toepassingsgebied
Rekenen/Dyscalculie
Leeftijd
4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)

Tijdens deze praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL aan bod komt, worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. De deelnemers interpreteren de uitkomsten van de verschillende onderdelen en werken toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.

In het laatste deel van de training wordt ingegaan op de praktische aanpak. Waar begin je als een kind op meerdere onderdelen uitvalt? Hoe lang ga je door op een ingeslagen weg en wanneer probeer je iets anders? Er worden handelingssuggesties aangereikt bij de verschillende soorten rekengedrag. Het accent ligt op het stellen van haalbare doelen en het gebruik van materialen en technieken die jij als begeleider kunt inzetten als vervolg op de testresultaten van de Zareki-R-NL.

Inhoud training
De volgende onderwerpen worden besproken:

-De gemiddelde en afwijkende rekenontwikkeling;
-Welke vaardigheden heb je nodig om te kunnen rekenen;
-De diverse oorzaken van rekenproblemen;
-Het verschil tussen dyscalculie en rekenproblemen;
-Screenen op rekenproblemen met de Zareki-R-NL;
-Hoe maak je op basis van de Zareki-R-NL een sterkte/zwakte analyse;
-Het opstellen van een handelingsplan voor rekenzwakke kinderen;
-Praktische handvatten voor de begeleiding van kinderen met rekenproblemen.

Het is niet nodig om de Zareki-R-NL vooraf bestudeerd te hebben of afgenomen. Wel nodigen we deelnemers die ervaring hebben met de Zareki-R-NL om een casus mee te nemen: een ingevuld scoreformulier en een beschrijving van de observatie is voldoende.

Leerdoelen
Na afloop ben je bekend met de kenmerken van rekenproblemen en het verschil met dyscalculie. Je weet wat oorzaken kunnen zijn en hoe je kinderen kunt signaleren. Je hebt ervaring opgedaan in de achtergrond en opbouw van de Zareki-R-NL en in de interpretatie van de resultaten. Je kunt deze vertalen naar een sterkte/zwakteanalyse en vervolgens naar een handelingsplan. Ten slotte heb je technieken geleerd hoe je je rekeninstructie kan afstemmen op het rekengedrag van de leerling.

Doelgroep
Remedial teachers, intern begeleiders, rekencoördinatoren en leerkrachten die zich verder willen verdiepen in rekenproblemen.

Trainer
Marije van Oostendorp

Inbegrepen in de training
-Digitaal trainingsmateriaal;
-Koffie/thee en lunch.

Productvragen

Nog geen vragen. Stel als eerste een vraag!