WPPSI-IV-NL Verdiepingstraining
- Ga dieper in op het interpreteren van scoreprofielen en de verslaglegging van de testresultaten onder begeleiding van expert Selma Ruiter
- Leer omgaan met afwijkende scores op testonderdelen en met bijzondere scoreprofielen
- Ga van IQ en profielanalyse naar adviezen voor de praktijk
De afname van de WPPSI-4-NL levert naast de schatting van het algemene IQ een heel aantal aanvullende indexscores scores op die het scoreprofiel van het kind vormen. Dus welke vaardigheden zijn een sterke of juiste een zwakke schakel in het cognitief functioneren van een kind en hoe kun je dit verbinden aan de dagelijkse onderwijspraktijk of het dagelijks leven van een kind?
Van IQ en Profielanalyse naar Adviezen voor de Praktijk
Je hebt de WPPSI-4-NL afgenomen en hebt nu een goede schatting van het algemene intelligentieniveau en de eventuele sterke en zwakke punten in de opbouw ervan, maar welke vertaalslag is nu mogelijk naar de praktijk en welke concrete adviezen zijn passend en bruikbaar.
Hoe interpreteer je opvallend lage of hoge scores? Een opvallend lage score op Werkgeheugen bijvoorbeeld, welke gevolgen kan dat hebben voor het onderwijs aan dit kind of het begrijpen van zijn gedrag? Of een opvallend hoge score op Informatieverwerkingssnelheid, wat kan dat betekenen voor het functioneren van het kind in het algemeen?
Welke adviezen kun je formulieren of welk aanvullend onderzoek zou je kunnen gaan doen naar een vaardigheid waarop een kind uitvalt op de WISC-V-NL?
Inhoud
Deze training is bedoeld voor de meer ervaren gebruiker van de WPPSI en richt zich helemaal op het interpreteren van scoreprofielen en de verslaglegging van de testresultaten. Deelnemers kunnen eigen casuïstiek inbrengen. Door aanvullende informatie van de cursusleider en door met elkaar casussen te bespreken wordt diepgaand besproken welke vaardigheden door welke subtests gemeten worden en hoe de scores zich verhouden tot elkaar. Wanneer zou je een IQ totaalscore of indexscore als goede samenvatting van het functioneren kunnen beschouwen en wanneer als een minder goede samenvatting? Hoe schrijf je dat vervolgens op in het onderzoeksverslag en wat kan het betekenen voor het functioneren van het kind in de dagelijkse onderwijspraktijk of dagelijks leven?
De afname van de WPPSI-4-NL levert naast de schatting van het algemene IQ een heel aantal aanvullende indexscores scores op die het scoreprofiel van het kind vormen. Dus welke vaardigheden zijn een sterke of juiste een zwakke schakel in het cognitief functioneren van een kind en hoe kun je dit verbinden aan de dagelijkse onderwijspraktijk of het dagelijks leven van een kind?
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Korte toelichting van de theoretische basis, nieuwe teststructuur en CHC-model
- Toelichting op goed gebruik van het Q global rapport
- Interpretatie en Verslaglegging van de WPPSI-IV-NL testafname:
*Wanneer is er sprake van een harmonisch of een disharmonisch profiel?
*Hoe kun je als gedragsdeskundige een verschil tussen Indexscores interpreteren en beschrijven in je rapportage?
*Hoe kun je de scores op de primaire en secundaire indexen begrijpelijk verwoorden in een rapportage en verbinden aan handelingsgerichte adviezen?
*Wat zijn de do's and don'ts in het interpreteren van de resultaten van de WPPSI-4-NL? - De relatie met andere intelligentietests
- Mogelijkheden voor vervolgonderzoek op basis van de resultaten van de WPPSI-IV-NL afname
- Bijzondere profielen / toelichting op betekenis van verschillen in scores binnen index- en totaal IQ scores
Leerdoelen
Na afloop van de training is de deelnemer in staat op voorgeschreven en goede wijze de WPPSI-IV-NL resultaten te duiden. De deelnemer zal de resultaten optimaal in kunnen zetten in de beeldvorming van het cognitief functioneren van een kind en de advisering met betrekking tot vervolgonderzoek of begeleiding.
Accreditatie
ID nummer 500043 | Accreditatiepunten |
NIP Kinder-en Jeugdpsycholoog (K&J) & NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) | herregistratie - 6 punten |
NIP-Eerstelijnspsychologie EL | ELP herregistratie - 9 punten |
Registerplein | Psychodiagnostisch werkenden - 17 punten |
*Accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG gelden ook voor basis (ortho)pedagogen.
*Accreditatie geldt ook voor psychologen en pedagogen die bij het SKJ zijn geregistreerd en voor herregistratie van Jeugdzorgwerkers SKJ.
Prijs inclusief
- Toegang tot de online leeromgeving
- Digitaal trainingsmateriaal
- Toegang tot extra webinars en whitepapers
- (Geaccrediteerd) digitaal certificaat
- Koffie/thee en goed verzorgde lunch (alleen bij training op locatie)
Deze training is bedoeld voor gedragsdeskundigen die zich willen verdiepen in de interpretatie van de WPPSI-4-NL. Ruime ervaring in het gebruik wordt verondersteld.
Volg de Verdiepingstraining wanneer je al ruime ervaring hebt opgedaan met het instrument en de WPPSI-IV-NL minimaal 15 keer hebt afgenomen, gescoord en geïnterpreteerd. Let op: bovenstaande is een advies. Het is uiteraard aan jou om te bepalen welke training het meest aansluit op jouw trainingsbehoeften en het meest leerzaam is voor jou. Bij twijfel, neem gerust even contact met ons op via info@pearsonacademy.nl of +31 (0)20 581 5509.
Studiebelasting:
Contacturen: 6
Op locatie: 10.00 uur tot 17.00 uur
Online: 09.30 uur tot 16.30 uur
Zelfstudie: 14 uur (verplichte literatuur en verplichte voorbereidingsopdracht casus)
Trainer
Selma Ruiter
Tip
Wil je na deze training aan de slag met de interpretatie, dus de verdieping maken onder begeleiding van onze expert en tevens leren van de praktijkervaringen van andere deelnemers? Volg dan de WPPSI-IV-NL Verdiepingstraining of kijk voor het actuele trainingsaanbod voor psychodiagnostiek hier.
Onze trainingen voldoen altijd aan:
- Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
- De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
- Direct toepasbaar in de praktijk
- Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
- Sprekende praktijkcasussen
-
Intelligentie Diagnostiek bij Klinische Groepen – Hoogbegaafdheid (online zelfstudie)Ga dieper in op de inzet en resultaten van intelligentietests bij kinderen met (een vermoeden van) Hoogbegaafdheid onder begeleiding van expert Selma Ruiter Leer over aanvullende observatiemogelijkheden en krijg advies over het interpreteren van testresultaten en verslaglegging Oefen met casussen en maak de vertaalslag naar de dagelijkse praktijkLees verder
-
Intelligentie Diagnostiek bij Klinische Groepen – ADHD & ASS (online zelfstudie)Ga dieper in op de inzet en resultaten van intelligentietests bij kinderen met ADHD en/of ASS onder begeleiding van expert Selma Ruiter Leer over aanvullende observatiemogelijkheden en krijg advies over het interpreteren van testresultaten en verslaglegging Oefen met casussen en maak de vertaalslag naar de dagelijkse praktijkLees verder
-
Intelligentie Diagnostiek bij Klinische Groepen – Laagbegaafdheid (online zelfstudie)Ga dieper in op de inzet en resultaten van intelligentietests bij kinderen met (een vermoeden van) Laagbegaafdheid onder begeleiding van expert Selma Ruiter Leer over aanvullende observatiemogelijkheden en krijg advies over het interpreteren van testresultaten en verslaglegging Oefen met casussen en maak de vertaalslag naar de dagelijkse praktijkLees verder