WISC-III-NL | Wechsler Intelligence Scale for Children-III
Let op! De opvolger van de WISC-III-NL, de WISC-V-NL, is inmiddels beschikbaar.

Auteur: D. Wechsler.
Nederlandse bewerking: W. Kort, M. Schittekatte, M. Bosmans, E.L. Compaan, P.H. Dekker, G. Vermeir & P. Verhaeghe
Een IQ test voor kinderen van 6-17 jaar met normen voor het hele Nederlandse taalgebied.
WISC-III-NL | Wechsler Intelligence Scale for Children-III
Let op! De opvolger van de WISC-III-NL, de WISC-V-NL, is inmiddels beschikbaar.

Auteur: D. Wechsler.
Nederlandse bewerking: W. Kort, M. Schittekatte, M. Bosmans, E.L. Compaan, P.H. Dekker, G. Vermeir & P. Verhaeghe
Een IQ test voor kinderen van 6-17 jaar met normen voor het hele Nederlandse taalgebied.

- Uitvoer type
- Kit
- Doelgroep
- Children
- Hoofdcategorie
- Klinische Psychologie, Onderwijs
- Productline
- Cognition/Neurobehavioral
- Kwalificatieniveau
- B
- Toepassingsgebied
- Intelligentie, Intelligentie/capaciteiten
- Leeftijd
- 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
• De Wechsler IQ test voor kinderen van 6-17 jaar
• Normen voor het gehele Nederlandse taalgebied
• Herziene handleiding 2005
Doel
Het bepalen van de algemene intelligentie.
Doelgroep
De test is bedoeld voor kinderen van 6 t/m 16 jaar.
Beschrijving
De WISC-III-NL is een bewerking van de Engelstalige WISC-III (1992), de tweede herziening van de Wechsler Intelligence Scale for Children (1949). De WISC-III-NL omvat 13 subtests, gegroepeerd als Verbale en Performale subtests. Eén subtest is aanvullend en twee subtests zijn optioneel.
1. Onvolledige Tekeningen
2. Informatie
3. Substitutie
4. Overeenkomsten
5. Plaatjes Ordenen
6. Rekenen
7. Blokpatronen
8. Woordkennis
9. Figuur Leggen
10. Begrijpen
11. Symbolen Vergelijken (optionele subtest)
12. Cijferreeksen (aanvullende subtest)
13. Doolhoven (optionele subtest)
De Verbale en Performale subtests worden afwisselend aangeboden om de aandacht van het kind tijdens de testafname zo goed mogelijk vast te houden.
Normering
De normen van de WISC-III-NL zijn gebaseerd op een representatieve steekproef van 1239 kinderen uit Vlaanderen en Nederland verdeeld over elf leeftijdsgroepen. De verhouding Vlaamse en Nederlandse kinderen is naar rato van de bevolkingsomvang. In de steekproef is rekening gehouden met geslacht, opleidingsniveau, culturele achtergrond, regionale herkomst en bevolkingsdichtheid.
Scoring
De test leidt tot drie IQ scores en drie factorscores.
De IQ scores zijn: 1. Totaal IQ, 2. Verbaal IQ en 3. Performaal IQ.
De factorscores zijn: 1. Verbaal begrip, 2. Perceptuele Organisatie en 3.Verwerkingssnelheid.
Afname
Individueel via de pen-en-papiermethode of via Q-interactive. De afname duurt ongeveer 75 minuten.
Tijdens de cursus zal er veel worden geoefend met afname, scoring en interpretatie tegen de achtergrond van verantwoord testgebruik. De subtests worden qua meetpretentie, toepassing en gebruik besproken, waarbij de valkuilen in worden toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Productvragen
Stel, de volgende situatie.
7jarig kind (begint dus bij opgave ) beantwoordt vraag 5 juist, maar vraag 6 fout.
5 J
6 F
In dit geval moet je dus omkeren, naar 4. Als het kind vraag 4 fout heeft, is het eenvoudig, dan ga je nog verder tot er 2 opeenvolgende fout zijn.
Het probleem is echter, als vraag 4 juist is. Dan zijn er namelijk 2 opeenvolgende juiste antwoorden gegeven (4 en 5). Moet je dan al meteen verdergaan naar 7? Of telt 5 niet mee als correct antwoord? Dan zou immers vraag 3 ook juist moeten zijn voor je naar vraag 7 gaat.
3 (J?)
4 J
5 J
6 F
Hetzelfde probleem heb je ook met de afbreekregel in deze situatie. Stel, terug een 7 jarig kind, dus start bij opgave 5.
5 J
6 F
Omkeerregel, want 6 is fout.
2 J
3 J
4 F
5 J
6 F
Opgaven 2 en 3 waren juist, dus je gaat verder met opgave 7. Maar stel dat dan dit zou gebeuren:
2 J
3 J
4 F
5 J
6 F
7 F
8 F
Geldt hier nu de afbreekregel? Je hebt hier namelijk 3 opeenvolgende (6 7 8) fouten. Telt dat als ze niet effectief na elkaar werden afgenomen? Na 6 werd immers eerst 4 3 2 opgelost, voor dat men naar 7 ging.
Hopelijk kan iemand me helpen!