DST-NL | Dyslexie Screening Test
Auteurs: A.J. Fawcett, R.I. Nicolson
Nederlandstalige bewerking door: W. Kort, M. Schittekatte, K.P. van den Bos, G. Vermeir, H.C. lutje Spelberg, P. Verhaeghe, S. van der Wild
De DST-NL is een screeningsinstrument dat aangeeft hoe groot het risico op dyslexie bij een leerling is.
DST-NL | Dyslexie Screening Test
Auteurs: A.J. Fawcett, R.I. Nicolson
Nederlandstalige bewerking door: W. Kort, M. Schittekatte, K.P. van den Bos, G. Vermeir, H.C. lutje Spelberg, P. Verhaeghe, S. van der Wild
De DST-NL is een screeningsinstrument dat aangeeft hoe groot het risico op dyslexie bij een leerling is.

- Uitvoer type
- Kit
- Doelgroep
- Children
- Hoofdcategorie
- Onderwijs, Taal/Spraak
- Productline
- Language and Early Childhood Development
- Kwalificatieniveau
- 0
- Toepassingsgebied
- Taal, Taal/Spraak Tests
- Leeftijd
- 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
• Snelle screening op dyslexie
• Geschikt voor gebruik binnen het onderwijs
• Geen kwalificaties vereist voor afname
Doel
Het bepalen van de grootte van het risico dat een kind dyslectisch is.
Doelgroep
Kinderen en jongeren van 6;6 tot 16;6 jaar uit het basis- en voortgezet onderwijs.
Beschrijving
De DST-NL bestaat uit 11 subtests. Drie van deze subtests geven een specifieke indicatie en kunnen worden aangeduid als classificerende diagnostische subtests of ‘attainment-tests'. De andere subtests (omschreven als ‘geassocieerde subtests') zijn opgenomen vanwege een mogelijke samenhang met dyslexie. Hoewel nog niet volkomen duidelijk is in hoeverre minder goede prestaties op deze taken samenhangen met dyslexie, gaven gegevens uit de literatuur en de resultaten uit het vooronderzoek aanleiding om de subtests in de DST-NL op te nemen. De DST-NL bestaat uit de volgende subtests:
Subtest 1. Plaatjes en Letters Benoemen (geassocieerde subtest)
Subtest 2. Kralen Rijgen (geassocieerde subtest)
Subtest 3. Woorden Lezen (classificerende diagnostische subtest)
Subtest 4. Lichamelijke Stabiliteit (geassocieerde subtest)
Subtest 5. Klanksplitsing en Letterverwisseling (geassocieerde subtest)
Subtest 6. Twee Minuten Spelling (classificerende diagnostische subtest)
Subtest 7. Cijferreeksen Achterwaarts (geassocieerde subtest)
Subtest 8. Onzinwoorden Lezen (geassocieerde subtest)
Subtest 9. Eén Minuut Schrijven (classificerende diagnostische subtest)
Subtest 10. Woordenschat (geassocieerde subtest)
Subtest 11. Taalkundige Begrippen (geassocieerde subtest)
Normering
De DST-NL is genormeerd op basis van een steekproef van 511 kinderen in de leeftijd van 6;6 t/m 16;6 jaar, uit zowel Nederland als België.
Scoring
De score wordt uitgedrukt in PLQ (psycholinguïstisch quotiënt).
Afname
De DST-NL wordt individueel afgenomen via de pen-en-papiermethode. De afname duurt ongeveer 30 minuten.
Beoordeling:
Deze test is beoordeeld door de COTAN. Deze beoordeling is te vinden op: www.cotandocumentatie.nl
Jaar van uitgave
2005
De complete set bestaat uit:
DST-NL Handleiding
DST-NL Antwoordformulieren (25st.)
DST-NL Testkaarten
DST-NL Testmateriaal (kralen met touw)
DST-NL Balanstester
DST-NL Dyslexietas
Pearson Academy organiseert een ééndaagse training waarin u wegwijs wordt gemaakt in de uitgangspunten en de achtergrondinformatie van de DST-NL en wordt ingegaan op de afname, scoring en interpretatie van de DST-NL. Hierbij wordt gebruik gemaakt van veel praktijkvoorbeelden.
U kunt ook gebruik maken van een combinatieaanbieding indien u de aanschaf van de test en de aanmelding voor de training gelijktijdig doet.
Productvragen
Een voorbeeld:
A. (9 jaar) heeft een tijd neergezet van 50 seconden. Hij maakt 4 fouten. Wanneer de fouten buiten beschouwing worden gelaten heeft A. een standaardscore van 7. Wanneer de fouten wel worden meegenomen heeft A. een ruwe score van 70, wat een standaardscore van 5 inhoudt. De (benoem)snelheid is echter nog steeds hetzelfde, maar door de accuratesse mee te nemen komt er toch een zwakke(re) score uit.
Mijn vraag dus hoe deze standaardscore te interpreteren.