Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren. Om te voldoen aan de nieuwe e-Privacy-richtlijn, moeten we uw toestemming vragen om cookies te gebruiken. Meer lezen.
CCC-2-NL | The Children’s Communication Checklist
CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition - Nederlandse bewerking H.M. Geurts
Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.
CCC-2-NL | The Children’s Communication Checklist
CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition - Nederlandse bewerking H.M. Geurts
Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.

- Kwalificatieniveau
- A
- Doelgroep
- Children
- Uitvoer type
- Manual
- Productline
- Language and Early Childhood Development
- Hoofdcategorie
- Klinische Psychologie, Taal/Spraak
- Toepassingsgebied
- Persoonlijkheid en Psychopathologie, Taal/Spraak Tests
- Leeftijd
- 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
• Screeningsinstrument voor kinderen van 4 -15 jaar
• Onderzoek naar de communicatieve vaardigheden
• Eenvoudig in te vullen door de ouder/ verzorger
Doel
Het screenen van kinderen van wie waarschijnlijk is dat zij spraak-/ taalmoeilijkheden hebben. Het identificeren van pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen. Assisteren in het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
Doelgroep
Het instrument is bedoeld voor kinderen van 4 tot en met 15 jaar.
De vragenlijst bestaat uit 70 items, verdeeld in 10 schalen. De eerste vier schalen (A Spraak, B Syntax, C Semantiek, en D Coherentie), meten aspecten van de taalstructuur, zoals woordenschat en verhaallijn. De schalen vijf tot en met acht dekken de pragmatische aspecten van de communicatie die doorgaans niet gemeten worden bij conventionele taalonderzoeken (E Ongepaste initiatie, F Stereotype taal, G Gebruik van context, en H Niet verbale communicatie). De laatste twee schalen (I Sociale relaties en J Interesses) meten gedrag dat vaak kenmerkend is voor autisme spectrum stoornissen (ASS).
De vragenlijst wordt ingevuld door de ouder/ verzorger en bevat een reeks beweringen die beschrijven hoe kinderen communiceren. Voor elke bewering wordt de ouder gevraagd om te beoordelen hoe vaak het beschreven gedrag wordt geobserveerd (0: minder dan één keer per week (of nooit) - 1: minstens één keer per week – 2: één of twee keer per dag – 3: verschillende keren per dag (of altijd)).
Scoring
Op basis van de verschillende schalen van de CCC-2-NL kunnen drie samengestelde scores berekend worden. Dit zijn de Algemene Communicatie Score (ACS), de Sociale Interactie Score (SIS), en de Pragmatiek score.
Normering
Voor het bepalen van de normen voor het leeftijdsbereik van 4 tot en met 15 jaar zijn er gegevens verzameld op reguliere scholen verspreid over Nederland, in totaal 2580 kinderen. Daarnaast wordt in de handleiding een toelichting gegeven op het gebruik bij Vlaamse kinderen, kinderen met een specifieke taalstoornis (SLI), kinderen met ASS en kinderen met ADHD.
Afname
De CCC-2-NL wordt individueel afgenomen via de pen-en-papiermethode of online via P20. De afname duurt ca. 10 minuten.
Jaar van uitgifte 2007