CCC-2-NL | The Children’s Communication Checklist

CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition - Nederlandse bewerking H.M. Geurts

Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.

Dit product bevat auteursrechtelijk beschermd materiaal en mag niet worden gewijzigd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt. (Score)formulieren mogen niet worden gekopieerd of hergebruikt. Inbreuk op het auteursrecht van Pearson is strafbaar, hierop staat een boete.

CCC-2-NL | The Children’s Communication Checklist

CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition - Nederlandse bewerking H.M. Geurts

Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.

Dit product bevat auteursrechtelijk beschermd materiaal en mag niet worden gewijzigd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt. (Score)formulieren mogen niet worden gekopieerd of hergebruikt. Inbreuk op het auteursrecht van Pearson is strafbaar, hierop staat een boete.
Gegroepeerde productitems
Productnaam
€ 92,72
CCC-2-NL Handleiding
CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition - Nederlandse bewerking H.M. Geurts Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.
Art.nr. 3807.01
€ 21,40
CCC-2-NL Score-overzicht (blok à 50 stuks)
CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition Score-overzicht (blok a 50 stuks) Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.
Art.nr. 3807.02
€ 41,19
CCC-2-NL Vragenlijst (pak à 25 stuks)
CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition CCC-2-NL Vragenlijst (pak a 25 stuks) Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.
Art.nr. 3807.03
€ 35,97
CCC-2-NL Sleutels (set van 5)
CCC-2-NL The Children’s Communication Checklist – Second Edition CCC-2-NL Sleutels set van 5 Vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen.
Art.nr. 3807.04
Om dit product te kunnen bestellen dient u ingelogd te zijn
Kwalificatieniveau
A
Doelgroep
Children
Uitvoer type
Manual
Productline
Language and Early Childhood Development
Hoofdcategorie
Klinische Psychologie, Taal/Spraak
Toepassingsgebied
Persoonlijkheid en Psychopathologie, Taal/Spraak Tests
Leeftijd
4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)

• Screeningsinstrument voor kinderen van 4 -15 jaar
• Onderzoek naar de communicatieve vaardigheden
• Eenvoudig in te vullen door de ouder/ verzorger

Doel
Het screenen van kinderen van wie waarschijnlijk is dat zij spraak-/ taalmoeilijkheden hebben. Het identificeren van pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen. Assisteren in het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.

Doelgroep
Het instrument is bedoeld voor kinderen van 4 tot en met 15 jaar.

Beschrijving
De vragenlijst bestaat uit 70 items, verdeeld in 10 schalen. De eerste vier schalen (A Spraak, B Syntax, C Semantiek, en D Coherentie), meten aspecten van de taalstructuur, zoals woordenschat en verhaallijn. De schalen vijf tot en met acht dekken de pragmatische aspecten van de communicatie die doorgaans niet gemeten worden bij conventionele taalonderzoeken (E Ongepaste initiatie, F Stereotype taal, G Gebruik van context, en H Niet verbale communicatie). De laatste twee schalen (I Sociale relaties en J Interesses) meten gedrag dat vaak kenmerkend is voor autisme spectrum stoornissen (ASS).

De vragenlijst wordt ingevuld door de ouder/ verzorger en bevat een reeks beweringen die beschrijven hoe kinderen communiceren. Voor elke bewering wordt de ouder gevraagd om te beoordelen hoe vaak het beschreven gedrag wordt geobserveerd (0: minder dan één keer per week (of nooit) - 1: minstens één keer per week – 2: één of twee keer per dag – 3: verschillende keren per dag (of altijd)).

Scoring
Op basis van de verschillende schalen van de CCC-2-NL kunnen drie samengestelde scores berekend worden. Dit zijn de Algemene Communicatie Score (ACS), de Sociale Interactie Score (SIS), en de Pragmatiek score.

Normering
Voor het bepalen van de normen voor het leeftijdsbereik van 4 tot en met 15 jaar zijn er gegevens verzameld op reguliere scholen verspreid over Nederland, in totaal 2580 kinderen. Daarnaast wordt in de handleiding een toelichting gegeven op het gebruik bij Vlaamse kinderen, kinderen met een specifieke taalstoornis (SLI), kinderen met ASS en kinderen met ADHD.

Afname
De CCC-2-NL wordt individueel afgenomen via de pen-en-papiermethode of online via P20. De afname duurt ca. 10 minuten.

Jaar van uitgifte 2007

Productvragen

Hallo,

Is deze test: CCC-NL receptief of productief of allebei?

Groetjes Lisa Jakobs
116