Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL live-webinar (online)
Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL live-webinar (online)

- Doelgroep
- Children
- Hoofdcategorie
- Onderwijs
- Toepassingsgebied
- Rekenen/Dyscalculie
- Leeftijd
- 4-12 jaar (Basisschool)
Inhoud
Tijdens deze praktische training interpreteren de deelnemers de uitkomsten van de verschillende onderdelen en werken toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.
Ook wordt ingegaan op de praktische aanpak. Waar begin je als een kind op meerdere onderdelen uitvalt? Hoe lang ga je door op een ingeslagen weg en wanneer probeer je iets anders? Er worden handelingssuggesties aangereikt bij de verschillende soorten rekengedrag. Het accent ligt op het stellen van haalbare doelen en het gebruik van materialen en technieken die jij als begeleider kunt inzetten als vervolg op de testresultaten van de Zareki-R-NL.
Leerdoelen
Na afloop ben je bekend met de kenmerken van rekenproblemen en het verschil met dyscalculie. Je weet wat oorzaken kunnen zijn en hoe je kinderen kunt signaleren. Je hebt ervaring opgedaan in de achtergrond en opbouw van de Zareki-R-NL en in de interpretatie van de resultaten. Je kunt deze vertalen naar een sterkte/zwakteanalyse en vervolgens naar een handelingsplan. Ten slotte heb je technieken geleerd hoe je je rekeninstructie kan afstemmen op het rekengedrag van de leerling.
Doelgroep
Remedial teachers, intern begeleiders, rekencoördinatoren en leerkrachten die zich verder willen verdiepen in rekenproblemen.
Trainer
Marije van Oostendorp
Accreditatie
LBRT 10 punten
Inbegrepen in de training
Trainingsmateriaal