Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen live-webinar (online)
Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen live-webinar (online)

- Type training
- Online live-webinar
- Onderwerp
- Logopedie
- Doelgroep
- Children
- Hoofdcategorie
- Taal/Spraak
- Toepassingsgebied
- Taal, Taal/Spraak Tests
- Leeftijd
- 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
Inhoud
Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlands taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.
Voor de beoordeling van taalvaardigheid is De Clinical Evaluation of Language Fundamentals, CELF-4-NL/CELF-5-NL een complete test voor kinderen en jongvolwassenen van 5 tot 18 jaar. Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden? De training is recentelijk vernieuwd, passend aan de Richtlijn Logopedie bij taalontwikkelingsstoornissen (oktober 2017).
Leerdoelen
-CELF-4-NL / CELF-5-NL verantwoord te gebruiken bij meertalige kinderen
-Bekend met het onderzoeksprotocol Diagnostiek bij meertalige kinderen
-Bekend met de implicaties van uitkomsten voor eventuele behandelingen
Doelgroep
De training is bedoeld voor logopedisten. Deelnemers hebben ervaring met de CELF-4-NL of CELF-5-NL en hebben voldoende kennis over de taalontwikkeling van meertalige kinderen.
Trainer
Janneke de Waal
Accreditatie
Deze training is geaccrediteerd bij St.ADAP met 10 punten.
Inbegrepen in de training
Trainingsmateriaal