Logopedie en Lees- en Spellingproblemen: Diagnostiek
- Lezen en spellen in relatie tot taalvaardigheden
- Beschikbare instrumenten voor de diagnostiek
- Praktische oefening met diverse instrumenten
- Casuïstiek

Specificaties
Type training | Op locatie |
Hoofdcategorie | Taal/Spraak |
Toepassingsgebied | Taal/Spraak |
Vanuit een theoretisch kader leer je, hoe je kinderen met lees- en/ of spellingproblemen kunt onderzoeken in de logopedische setting en met die gegevens een behandelplan kunt schrijven.
Inhoud
Wat kun je als logopedist doen, als het gaat om onderzoek van lees- en/of spellingproblemen? In hoeverre bestaat er een grens in uitvoering, tussen de logopedist en de dyslexiebehandelaar? Is het onderzoeken van lees- en/ of spellingproblemen logopedisch? Op welke wijze draagt het nieuwe dyslexieprotocol bij aan jouw behandelplan als logopedist bij kinderen met deze problematiek?
Vanuit een theoretisch kader wordt er gewerkt naar praktisch toepassingsniveau. Er wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal en opdrachten tijdens de les. De cursus is interactief ingestoken, zo is er ook aandacht voor eigen inbreng van casuïstiek.
Voorwaarde voor deelname is het inleveren van een casus voorafgaand aan de trainingsdag. Deze casus wordt tijdens de training besproken. Tevens is er sprake van verplichte literatuur.
Leerdoelen
Na afloop van de training is de deelnemer:
-bekend met de achtergrond van lees- en spellingproblemen;
-bekend met verschillende methoden om lees- en spellingproblemen in kaart te brengen (EMT, Klepel, PI-dictee, Kleuterscreening, Dyslexie Screening Test, Continu Benoemen & Woordlezen, CELF);
-in staat om diagnostiek m.b.t. lezen en spellen uit te voeren;
-in staat om lees- en spellingproblemen te interpreteren in het licht van andere logopedische problemen;
-in staat om op basis van casuïstiek een logopedische diagnose te stellen;
-in staat om naar aanleiding van de onderzoeksgegevens een behandelplan op te stellen.
Tijdsduur
10.00 uur tot 17.00 uur
Trainer
Ilona Silderhuis
Doelgroep
De training is bedoeld voor logopedisten die werken met kinderen tussen de 5-15 jaar.
Trainer
Ilona Silderhuis
Accreditatie
De training is geaccrediteerd met 11,5 punten bij St. ADAP voor logopedisten.
Prijs is inclusief
-toegang tot de online leeromgeving van Pearson Academy
-digitaal trainingsmateriaal
-toegang tot extra webinars en whitepapers
-geaccrediteerd certificaat
-koffie/thee en lunch
Tip
Er is ook een training over de behandeling van lees- en spellingproblemen. Klik hier voor meer informatie.
Trainers
