Logopedie en Lees- en Spellingproblemen: Diagnostiek

Deze training gaat over de diagnostiek van lezen en spellen en is bedoeld voor logopedisten die werken met kinderen bij wie ze problemen met het (leren) lezen en spellen signaleren. 

Hoe kun je problemen met lezen en spellen herkennen? Wanneer is er sprake van dyslexie? Wat is de rol van het werkgeheugen hierbij? Hoe bepaal je de insteek van de behandeling? Hoe verhoudt zich de taalontwikkeling tot het lezen en spellen? Welke rol spelen taalvaardigheden bij het lezen en spellen? Na het volgen van deze dag kan je als logopedist relevant onderzoek afnemen op gebied van lezen en spellen, de scores interpreteren en met elkaar in verband brengen, waarbij ook de relevante gegevens op het gebied van de taalontwikkeling kunnen worden meegenomen. Gedurende de trainingsdag wordt theorie afgewisseld met praktische oefeningen aan de hand van geluidsfragmenten en geschreven teksten.

Logopedie en Lees- en Spellingproblemen: Diagnostiek

Deze training gaat over de diagnostiek van lezen en spellen en is bedoeld voor logopedisten die werken met kinderen bij wie ze problemen met het (leren) lezen en spellen signaleren. 

Hoe kun je problemen met lezen en spellen herkennen? Wanneer is er sprake van dyslexie? Wat is de rol van het werkgeheugen hierbij? Hoe bepaal je de insteek van de behandeling? Hoe verhoudt zich de taalontwikkeling tot het lezen en spellen? Welke rol spelen taalvaardigheden bij het lezen en spellen? Na het volgen van deze dag kan je als logopedist relevant onderzoek afnemen op gebied van lezen en spellen, de scores interpreteren en met elkaar in verband brengen, waarbij ook de relevante gegevens op het gebied van de taalontwikkeling kunnen worden meegenomen. Gedurende de trainingsdag wordt theorie afgewisseld met praktische oefeningen aan de hand van geluidsfragmenten en geschreven teksten.

Gegroepeerde productitems
Productnaam Excl. BTW
€ 300,00
Logopedie en Lees- en Spellingproblemen: Diagnostiek - 26 november 2021
Locatie: Cursus-en Vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht
Datum: 26 nov. 2021 09:30
Duur: totaal 7:00 uren
Art.nr. E3597.00/course:312624_520907
Om dit product te kunnen bestellen dient u ingelogd te zijn
Type training
Face to face
Hoofdcategorie
Taal/Spraak
Toepassingsgebied
Taal, Taal/Spraak Tests, Taal/Spraak Therapie
Leeftijd
4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)

Deze training gaat over de diagnostiek van lezen en spellen en is bedoeld voor logopedisten die werken met kinderen bij wie ze problemen met het (leren) lezen en spellen signaleren. 

Hoe kun je problemen met lezen en spellen herkennen? Wanneer is er sprake van dyslexie? Wat is de rol van het werkgeheugen hierbij? Hoe bepaal je de insteek van de behandeling? Hoe verhoudt zich de taalontwikkeling tot het lezen en spellen? Welke rol spelen taalvaardigheden bij het lezen en spellen? Na het volgen van deze dag kan je als logopedist relevant onderzoek afnemen op gebied van lezen en spellen, de scores interpreteren en met elkaar in verband brengen, waarbij ook de relevante gegevens op het gebied van de taalontwikkeling kunnen worden meegenomen. Gedurende de trainingsdag wordt theorie afgewisseld met praktische oefeningen aan de hand van geluidsfragmenten en geschreven teksten.

Inhoud training
De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens de training:

-Lezen en spellen in relatie tot taalvaardigheden
-Beschikbare instrumenten voor de diagnostiek
-Praktische oefening met diverse instrumenten
-Casuïstiek

Leerdoelen
Na afloop van de training ben je:
- bekend met de achtergrond van lees- en spellingproblemen;
- bekend met verschillende methoden om lees-en spellingproblemen in kaart te brengen;
- in staat om diagnostiek m.b.t. lezen en spellen uit te voeren;
- in staat om lees-en spellingproblemen te interpreteren in het licht van andere logopedische problemen;
- in staat om op basis van casuïstiek een logopedische diagnose te stellen.

Voorafgaand aan de trainingsdag lees je relevante literatuur en bereidt je een casus voor.

Tijdsduur
09.30 uur tot 16.30 uur

Trainer
Ilona Silderhuis

Doelgroep
De training is bedoeld voor logopedisten die werken met kinderen met een IQ > 75 en die (nog) weinig ervaring hebben met lees-en spellingproblemen.

Trainer
Ilona Silderhuis

Accreditatie
Deze training is geaccrediteerd bij St. ADAP met 16 punten voor logopedisten.

Inbegrepen in de training
-Digitaal trainingsmateriaal;
-Koffie/thee en lunch.

Tip
Er is ook een training over de behandeling van lees- en spellingproblemen. Klik hier voor meer informatie. 

Productvragen

Nog geen vragen. Stel als eerste een vraag!