Logopedie en Lees- en Spellingproblemen: Behandeling
- Wat zijn de Do’s en Dont’s in de behandeling van leesproblemen.
- Leer over de relatie taalontwikkeling tot het lezen en spellen.
- Leer welke behandelmethoden er zijn in de verschillende fasen van het lezen.

Specificaties
Type training | Op locatie |
Hoofdcategorie | Taal/Spraak |
Toepassingsgebied | Taal/Spraak |
Hoe bepaal je de insteek van de behandeling? Hoe verhoudt zich de taalontwikkeling tot het lezen en spellen? Welke methoden zijn er om lees- en spellingproblemen te behandelen in de verschillende fasen van het lezen? Hoe kun je het lezen en spellen op een effectieve manier stimuleren?
Inhoud
Deze training gaat over de behandeling van lees- en spellingproblemen en heeft als doel dat de logopedist die nog weinig ervaring heeft met het behandelen van lees- en spellingproblemen op een evidence based wijze met deze problematiek aan de slag kan. Hierbij wordt theorie afgewisseld met casuïstiek en wordt in de middag gewerkt aan het opstellen van een behandelplan van een casus die de deelnemers zelf meenemen.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen aan bod tijdens de training:
- Do’s en dont’s in de behandeling van leesproblemen
- Relatie taal en spellen/lezen
- Klinisch redeneren: onderbouwing diagnose en behandeling
- Opstellen behandelplan
Leerdoelen
Na afloop van je training ben je:
- Bekend met de achtergrond van lees- en spellingproblemen
- Bekend met verschillende methoden om lees-en spellingproblemen te behandelen
- In staat om op basis van casuïstiek een logopedische diagnose te stellen
- In staat om op basis van analyse van onderzoeksgegevens een globaal therapieplan op te stellen
- In staat om een behandeling op het gebied van lezen uit te voeren
- In staat om een behandeling op het gebied van spellen uit te voeren
Accreditatie
ID nummer 489236 | Accreditatiepunten |
ADAP (Accreditatie Deskundigheidsbevorderende Activiteiten Paramedici) | Logopedisten scholing - 12 punten |
Prijs inclusief
- Toegang tot de online leeromgeving
- Digitaal trainingsmateriaal
- Toegang tot extra webinars en whitepapers
- Geaccrediteerd digitaal certificaat
- Koffie/thee en een goed verzorgde lunch
De training is bedoeld voor logopedisten die werken met kinderen met een IQ > 75 en die ervaring hebben met (de diagnostiek van) lees- en spellingproblemen. Het is wenselijk dat de deelnemers in hun praktijk de beschikking hebben over EMT, Klepel en PI-dictee.
Studiebelasting
Trainingstijd:10.00 - 17.00 uur (inclusief koffie/thee en goed verzorgde lunch)
Zelfstudie: 11 uur literatuur en 1 uur opdracht
Trainer
Ilona Silderhuis
Onze trainingen voldoen altijd aan:
- Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
- De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
- Direct toepasbaar in de praktijk
- Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
- Sprekende praktijkcasussen
Tip
Er is ook een training over de diagnostiek van lees- en spellingproblemen. Klik hier voor meer informatie.
Trainers
