Solidariteit met de Oekraïense bevolking. Tests beschikbaar in het Oekraïens en Russisch Lees meer.
Jaarcongres_banner_website_1500x250_1_

Pearson Jaarcongres 2022

Op vrijdag 7 oktober 2022 is het weer zover! Het Pearson Jaarcongres is hét congres voor alle psychologen en orthopedagogen die werkzaam zijn in de praktijk. 

Ook dit jaar vindt het geaccrediteerde congres online plaats met als thema "Intelligentie en Diagnostiek". Tijdens dit congres praten vooraanstaande sprekers je bij over de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Amerikaanse auteur Dawn Flanagan spreekt over de nieuwste inzichten omtrent intelligentiediagnostiek. Bryony Meijer - Kok geeft een kijkje in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van e-Health. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van Virtual Reality bij het behandelen van angststoornissen. Tijdens de deelsessies gaan we meer de diepte in. Hoe doe je intelligentieonderzoek bij hoog- en laagbegaafdheid en ADHD? Hoe signaleer je een depressie en suïcidaliteit? en Eva Kuiper geeft antwoord op de vraag: Hoe blijf je veerkrachtig in lastige tijden?

Jaarcongres 2022

Datum: Vrijdag 7 oktober
Tijd: 9:00 - 17:00 uur
Locatie: Online
Accreditatie: Ja
Online terugkijken: Tot 30 dagen na afloop

Bekijk de video van het Pearson Jaarcongres van vorig jaar. Eva Kuiper, Bart Vogelaar en Selma Ruiter zijn ook dit jaar weer van de partij met een presentatie vol nieuwe inzichten en handvatten die direct zijn toe te passen in de praktijk.

Aanmelden

Early bird
Zit je bij de eerste 250? Dan ontvang je jouw ticket voor €199 (excl. btw).

Regulier ticket
Als de early bird acties zijn uitverkocht, dan kun je jouw ticket voor €249 (excl. btw) aanschaffen.

Studenten
Uiteraard kun je als student ook dit jaar weer gebruik maken van het studententicket voor €74,50 incl. btw.

Programma 7 oktober

Het programma begint vorm te krijgen. We zijn er nog niet helemaal, maar een interessant begin is gemaakt! De tijden zijn onder voorbehoud, maar net als ieder jaar is het een rijk gevuld programma tot ongeveer 17 uur.

9:00 - 9:15 uur inloop

9:15 - 9:30 uur Welkom door dagvoorzitter

9:30 - 10:15 uur Intelligentie - Dr. Dawn Flanagan 

Hier volgt de informatie over deze sessie

10:15 - 11:00 uur Dynamisch testen - Dr. Bart Vogelaar

Hier volgt de informatie over deze sessie

11:00 - 11:15 uur Ochtendpauze

11:15 - 12:00 uur Deelsessies ronde 1

Positieve psychologie: coping en veerkracht - Eva Kuiper

De sessie ‘Positieve psychologie: coping en veerkracht’ biedt een kennismaking met de theorie en toepassingen van de positieve psychologie. De positieve psychologie is een snelgroeiende brede wetenschappelijke stroming die gaat over hoe we he beste uit onszelf en anderen kunnen halen en optimaal kunnen functioneren, ook wanneer we terecht komen in zwaar weer. Deze lezing gaat over de vraag hoe we de positieve psychologie kunnen inzetten om coping en veerkracht te bevorderen, niet alleen bij onze cliënten maar zeker ook bij onszelf.

Hoe bereken je het cognitief profiel bij een zeer laag IQ? - Els De Jonghe & Katrijn Van Parijs

In deze deelsessie kom je te weten hoe je een CHC- profiel kan bekomen bij kinderen, adolescenten en volwassenen met een zeer laag IQ. De voorgestelde meet – en werkwijze combineert de metrische roots van het oorspronkelijke IQ met het CHC-gedachtegoed om een IQ lager dan 50/55 (SD < -3) metrisch te benaderen met de actueel beschikbare en erkende intelligentietests. Vanuit het verkregen CHC- profiel en de observatie kan de testleider onderkennende hypothesen beantwoorden én verkrijgt hij ook een brede basis voor het formuleren van handelingsgerichte adviezen.

12:00 - 12:30 uur Programma nog in ontwikkeling

Hier volgt de informatie over deze sessie

12:30 - 13:00 uur Lunch

13:00 - 13:45 uur E-health - Bryony Meijer - Kok

Hier volgt de informatie over deze sessie

13:45 - 14:30 uur Programma nog in ontwikkeling

Hier volgt de informatie over deze sessie

14:30 - 15:15 uur Deelsessies ronde 2

Positieve psychologie: coping en veerkracht - Eva Kuiper

De sessie ‘Positieve psychologie: coping en veerkracht’ biedt een kennismaking met de theorie en toepassingen van de positieve psychologie. De positieve psychologie is een snelgroeiende brede wetenschappelijke stroming die gaat over hoe we he beste uit onszelf en anderen kunnen halen en optimaal kunnen functioneren, ook wanneer we terecht komen in zwaar weer. Deze lezing gaat over de vraag hoe we de positieve psychologie kunnen inzetten om coping en veerkracht te bevorderen, niet alleen bij onze cliënten maar zeker ook bij onszelf.

Hoe bereken je het cognitief profiel bij een zeer laag IQ? - Els De Jonghe & Katrijn Van Parijs

In deze deelsessie kom je te weten hoe je een CHC- profiel kan bekomen bij kinderen, adolescenten en volwassenen met een zeer laag IQ. De voorgestelde meet – en werkwijze combineert de metrische roots van het oorspronkelijke IQ met het CHC-gedachtegoed om een IQ lager dan 50/55 (SD < -3) metrisch te benaderen met de actueel beschikbare en erkende intelligentietests. Vanuit het verkregen CHC- profiel en de observatie kan de testleider onderkennende hypothesen beantwoorden én verkrijgt hij ook een brede basis voor het formuleren van handelingsgerichte adviezen.

15:15 - 15:30 uur Middagpauze

15:30 - 16:15 uur Neuropsychologische diagnostiek: integratief beeld van het kind - Prof. dr. Dorine Slaats-Willemse

Neuropsychologische diagnostiek: integratief beeld van het kind

In de sessie van Dorine passeren verschillende neuropsychologische tests de revue en wordt besproken hoe de uitkomsten ervan bijdragen aan het totaalbeeld van het kind. Aan de hand van een aantal diagnostische testmaterialen zal een beeld verkregen worden de capaciteiten van het kind, aanvullend zal ook verteld worden hoe men zicht kan krijgen op de executieve functies van het kind om zo het totaalbeeld compleet te maken. Dorine zal voorts het Dialoogmodel behandelen, hetgeen als kapstok kan worden gebruikt om het kind met zijn/haar problemen te plaatsen in de eigen context.

16:15 - 16:45 uur Programma nog in ontwikkeling

16:45 - 17:00 uur Afsluiting door dagvoorzitter

Sprekers

Dit deel is in ontwikkeling. Bekijk alvast een deel van onze sprekers.

Plenair

Dr. Dawn P. Flanagan is professor aan de St. John’s University in New York en bijzonder hoogleraar aan de Yale University School of Medicine in New Haven. Daarnaast is zij actief als getuige-deskundige, SLD adviseur, en test instrument consultant en trainer bij nationale en internationale bedrijven. Dr. Flanagan staat vooral bekend om haar ontwikkeling van de CHC Cross-Battery Approach en haar definitie van specifieke leerstoornissen.

DawnFlanaganJaarcongres22

Plenair & deelsessie

Dr. Bart Vogelaar is universitair docent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Tijdens zijn promotieproject onderzocht Dr. Bart Vogelaar het potentieel om te leren van hoogbegaafde en gemiddeldbegaafde basisschoolleerlingen. Hij promoveerde in 2017 aan de Universiteit Leiden met zijn onderzoek ‘Dynamic testing and excellence: Unfolding potential’.

BartVogelaarJaacrongres22

Plenair

Bryony Meijer - Kok is GZ-psycholoog bij GGZ Noord-Holland-Noord binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Haar beide ouders werkten in de IT en de ontwikkelingen op dat gebied waren aan de keukentafel vaak onderwerp van gesprek. Bryony combineert graag psychologie met haar kennis van IT. Zij coördineerde een onderzoek naar blended behandeling, leerde virtual reality (VR-)behandelingen uit te voeren en nam deel aan D-LAPP, een projectgroep om digitale innovatie te versnellen. 

BryonyMeijerKokJaarcongres22_1

Plenair

Prof. dr. Dorine Slaats-Willemse is klinisch neuropsycholoog, directeur behandelzaken van Denkkracht, en senior onderzoeker en praktijkopleider-supervisor bij de specialistische psychologenopleidingen bij Karakter en Denkkracht. Zij is tevens bijzonder hoogleraar klinische kinderneuropsychologie aan de VU Amsterdam. Haar specialisatie is neuropsychologische diagnostiek en behandeling van kinderen met complexe ontwikkelingsstoornissen op het snijvlak van psychiatrie, neurologie en kindergeneeskunde. Haar specifieke interesse en focus in het wetenschappelijk onderzoek liggen op het gebied van aandacht- en executieve functies, ook in relatie tot preventie van schooluitval.

DorineSlaatsJaarcongres2022v2

Deelsessie

Dr. Selma Ruiter is verbonden aan De Kinderacademie Groningen. Zij is gedragswetenschapper en gespecialiseerd in de ontwikkeling en het gebruik van ontwikkelingstests voor jonge kinderen en intelligentietests voor kinderen en jongeren. Selma is bewerker van de WISC-V voor Nederland en verzorgt voor Pearson de WISC-V trainingen aan professionals.

SelmaRuiterJaarcongres22v2

Deelsessie

Eva Kuiper is forensisch orthopedagoog, docent en auteur van de boeken Oplossingsgerichte Vragen aan Kinderen en hun Omgeving en Optimaal Onderwijs dat in 2021 verscheen. Al eerder schreef zij wetenschappelijke artikelen over veerkracht in de jeugdhulpverlening en onderwijs. Ook geeft zij al jaren trainingen en workshops aan professionals binnen bedrijven en zorginstellingen op het gebied van oplossingsgericht werken, positieve psychologie en positieve gezondheidszorg.

EvaKuiperJaarcongres22

Deelsessie

Sietske Walda is docent Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs aan de Radboud Universiteit. Tijdens haar onderzoek onderzocht zij de rol van cognitieve vaardigheden bij het leren lezen en spellen, bij kinderen met en zonder dyslexie. Binnenkort zal de verdediging van het proefschrift getiteld “Learning to read is to stick to the task - The elusive role of cognitive skills in dyslexia” plaatsvinden aan de Radboud Universiteit. In haar rol als coördinator Didactiek technisch lezen zal zij onderzoek naar de meest effectieve manier om te leren lezen en spellen voortzetten. 

SietskeWaldaJaarcongres2022

Deelsessie

Els De Jonghe is psycho-pedagogisch consulent in Vrij CLB Brabant- Oost. Daar begeleidde ze o.a. leerlingen met een verstandelijke beperking (2j6 – 21j), leer- en ontwikkelingsstoornissen. Ze was provinciaal begeleider voor de Vrije CLB’s in Vlaams- Brabant en Brussel inzake de doelgroep leerlingen met specifieke noden en interne kwaliteitszorg. Ze is mede-auteur van de publicatie ‘Het zeer lage IQ: een meet- en werkwijze’.

&
Katrijn Van Parijs is hoofdonderzoeker en lector aan de opleiding Toegepaste Psychologie van Thomas More Antwerpen. In haar onderzoek werkt ze aan de ontwikkeling van de COVAT-reeks, een reeks Nederlandstalige cognitieve vaardigheidstesten op basis van het CHC-model. Daarnaast is ze medewerker van het Psychodiagnostisch Centrum van Thomas More en mede-auteur van de publicatie ‘Het zeer lage IQ: een meet- en werkwijze’.

Accreditatie

Net als voorgaande edities zal ook dit jaarcongres worden geaccrediteerd. 

De accreditatie zal worden aangevraagd bij:
- NIP Kinder-en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG)
- NIP-Eerstelijnspsychologie
- Registerplein voor Psychodiagnostisch werkenden
- Accreditatiebureau FGzPt

Tijdens het aanschaffen van het ticket kunt u uw accreditatienummer invullen. Hoewel het congres na afloop nog 30 dagen lang terug te kijken is, is het belanrijk om te weten dat wij enkel accreditatiepunten kunnen toekennen als u op de dag zelf online aanwezig bent. 

Meer informatie over de hoeveelheid accreditatiepunten volgt.

Intelligentie en diagnostiek

Wil je nieuwe wetenschappelijke inzichten en handvatten voor de praktijk? Volg dan online het Pearson Jaarcongres 2022.