Verschillen tussen de CELF-4-NL en de CELF-5-NLDe CELF-5-NL (2019) volgt de CELF-4-NL (2010) op. Niet alleen zijn er aanpassingen gedaan aan de testinhoud en testprocedures, ook zijn de normen recent verzameld (2019) en is de CELF-5-NL nu volledig digitaal af te nemen en te scoren. Hieronder lichten we de verschillen tussen de versies verder toe. |
ObservatieschaalDe Observatieschaal krijgt een centrale plaats in de eerste fase van het onderzoeksproces. Met de Observatieschaal wordt door ouder, leerkracht en/of logopedist omschreven hoe het gesteld is met het talig functioneren van het kind. Na het invullen van de Observatieschaal kan er besloten worden om verder onderzoek te doen of om nog een aantal maanden te wachten en de Observatieschaal vervolgens opnieuw in te vullen. Linguïstische Concepten (5-8) & Aanwijzingen volgen (5-18)Begrippen & Aanwijzingen volgen (5-12) uit de CELF-4-NL is verdeeld in twee nieuwe subtests: Linguïstische Concepten (5-8) en Aanwijzingen volgen (5-18). Dit is gedaan met de volgende redenen: Een vlottere afname Fijner werken voor de logopedist Geschikt voor een diversiteit aan doelgroepen Eenvoudiger af te nemen De enige subtest die rekenvoorwaarden na gaat bij het kind Woordcategorieën (5-18)Woordcategorieën 1 (5-7)& 2 (8-18) zijn samengevoegd tot één doorlopende subtest voor het leeftijdsbereik van 5 tot en met 18 jaar. Geschikt voor het gehele leeftijdsbereik Kortere subtest Definities van Woorden (9-18)Definities van Woorden (10-18) is aangepast naar het leeftijdsbereik 9 tot en met 18 jaar. Eenvoudige scoring Pragmatiekprofiel genormeerd (5-18)In Nederland zijn er weinig instrumenten om pragmatische vaardigheden te meten, met name bij de oudere kinderen. Het Pragmatiekprofiel meet pragmatische vaardigheden: communicatieve intenties en conversatievaardigheden die deel uitmaken van de gewone dagelijkse sociale interacties thuis en op school. Door het invullen van het Pragmatiekprofiel krijgt u een beeld van de mogelijkheden van het kind. De vragen hebben onder andere betrekking op het kunnen aangaan van een gesprek, het beurtnemen, het kunnen vragen van bepaalde zaken en het kunnen begroeten van een ander persoon op de juiste manier.
Checklist Pragmatiek in Activiteiten (US-cut-off score) (5-18)De logopedist en het kind ondernemen samen drie activiteiten met als doel gesprekjes op gang te brengen. De logopedist kan zo de communicatieve vaardigheden van het kind zelf observeren. Na afloop loopt de logopedist de 32 items uit de checklist na. Er is een criterium (door middel van een cut-off score) voor adequate ontwikkeling vastgesteld op basis van het Amerikaanse onderzoek. |
Onderzoek en verwijderde subtestsIn een Amerikaans onderzoek naar gebruikerservaringen met de CELF-4 werd logopedisten gevraagd de test te beoordelen op de meest relevante informatie voor de klinische praktijk. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat de gemiddelde afnametijd te lang werd gevonden. Bij de herziening was dan ook een belangrijk doel om de afnametijd in te korten, met behoud van de klinische bruikbaarheid van de testbatterij. Een aantal subtests werd, op basis van het oordeel van de logopedisten, geschrapt: Actieve Woordenschat, Fonologisch Bewustzijn, Woordassociaties, Snel Benoemen, Cijfers Herhalen en Reeksen Opsommen verwijderd. Mocht u toch inzicht willen krijgen in de vaardigheden van het kind op de vlakken van de weggevallen subtests, dan kunt u het volgende doen: Actieve Woordenschat (5-9)Tot 7 jaar kan de Preschool-2-NL ingezet worden. Vanaf 9 jaar kan de subtest Definities van Woorden ingezet worden. Voor het leeftijdsbereik 7 - 8 jaar kan: Fonologisch Bewustzijn (5-8)De FAT-R kan gebruikt worden om fonemische vaardigheden te testen (vanaf 6;5 jaar) Snel Benoemen (5-18), Reeksen opsommen (5-18) en Cijfers Herhalen (5-18)De werkgeheugenonderdelen zijn uit de CELF-5-NL weggelaten. Deze worden uitgebreid gerapporteerd als onderdeel van een intelligentiemeting. De logopedist vraagt deze informatie meestal op bij de psycholoog. Om een idee te krijgen van het (taal)geheugen van het kind, kunnen de subtests Aanwijzingen Volgen en Zinnen Herhalen gebruikt worden. |
TabelOnderstaande tabel weergeeft de concrete verschillen en wijzigingen tussen de CELF-5-NL en zijn voorganger: |
Digitaal afnemenLees alles over digitaal afnemen.![]() |